Hej!
Jag har återvänt till webb-kodning efter en lång tids frånvaro (med annan programmering, främst c# och python) och känner mig grymt ringrostig. Har lekt/experimenterat/känt på "AJAX" och kommit fram till att jag vill prova att göra en CMS med det.
Det är relativt lätt att se när den laddar och inte. Men jag vill gärna ha nån status-liknande sak som gmail har uppe i högra hörnet där det inte stör och inte behöver vara en del av hemsidans ursprungliga deisign.
Är detta nått man gör i CSS möjligtvis?
Med AJAX kan du lägga till en JavaScript-funktion som körs när sidan börjar hämtas, och en ytterligare när sidan hämtats klart. Förslagvis bör du göra en div (position:absolute?) som du visar och döljer.
Ahh.. jo tack jag har redan själva grunden klar, jag vet när den börjar, är klar och fångar alla fel och tar hand om dom. Det jag var uta efter var mer hur man bokstavligen gör den där laddnings-grejen som syns i gmail :)..
Nåväl, men jag har fixat något som inte är lika fint (eftersom den tar upp plats även om den inte syns) men det fungerar nog iaf tillfälligt.
Sorry att jag var lullig med frågan.
Redigerat med anledning av webForums regler §2.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Palle alternativt forumledare@webforum.nu.
Palle
Moderator, webForum
Ahh.. nej men det behöver du inte, jag tänkte mer ifall någon redan hade någon aning :). Ingen fara, jag klarar mig med min lilla fula lösning tills vidare.
Jag brukar själv börja med att fundera på vad man kan göra med den kunskap man redan har, sedan funderar jag på om det är något som det borde finnas en bättre lösning på (där det blir lite för mycket kod t ex). Sen, efter en tid, när man haft problemet i skallen, alla ögon öppna, så har jag plötlsligt kommit fram till en toppenlösning.....