webForumDet fria alternativet

Riktlinjer för xhtml dokument i asp.net

HTML & CSSur HTML, XHTML & CSS

4 svar · 266 visningar · startad av maqe

maqeMedlem sedan dec. 2003824 inlägg

Jag undrar lite hur strukturen på ett xhtml-dokument bör se ut när man använder asp.net. Vilket dessa sätt är bäst att tillämpa?

Det jag i första hand tänker på är dessa taggar
Bör man använda nedanstående tagg i sitt xhtml-dokument?
<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
Är nedanstående sätt att rekommendera för att länka in stilmallar i dokumentet
<?xml-stylesheet type="text/css" href="minimalmallar.css" ?>
Är nedanstående content-type att rekommendera?
<meta http-equiv="content-type" content="application/xhtml+xml; charset=UTF-8" />

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Jag antar att du vill vara kompatibel med IE. Därför vill du använda MIME typen text/html, eller i alla fall för IE. Det som serveras som text/html måste tolkas som om det vore HTML av webbläsare.

IE6 har en bugg att om det finns någonting före doctype-deklarationen så används Quirks mode. Vill du ha IE6 i Standards mode kan du därför inte använda någon XML-deklaration eller några xml-stylesheet processinstruktioner eftersom dessa måste vara före doctypen. Det gör dock ingenting eftersom i text/html är de bara okända HTML-processinstruktioner och borde inte göra någon skillnad.

I text/html kan man, om charset-parametern utelämnats från HTTP Content-Type headern, ange vilken encoding dokumentet använder med ett META-element. Notera att det inte gäller för XML. Dessutom kan du inte ändra MIME typen med ett META-element.

Ja IE är den webbläsare som används mest på dom siterna jag bygger.
Är @import url(mittastilmallar.css); vettigt att använda eller är det bättre att köra med <link ...?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Det beror på om du vill "gömma" stilmallen för äldre webbläsare. :) Om du vill filtrera bort NN4 och IE4 kan du använda

@import "mittastilmallar.css";

Okay, tack för svaren zcorpan

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
119 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)