webForumDet fria alternativet

Använt * {padding:0;} men vill ha padding i tabellcell?

HTML & CSS

10 svar · 442 visningar · startad av maqe

Medlem sedan dec. 2003824 inlägg
Frågan#1

Kan man på något sätt göra så att * {padding:0;} inte gäller för table och td?
Jag har använt mig av * och satt padding till 0 men när jag har en tabell så vill jag ju kunna sätta cellpadding. Går det att göra på nått sätt eller måste jag ta bort * och gå igenom hela siten och se vad det får för konsekvenser?

Medlem sedan okt. 20056 inlägg

Du kan givetvis sätta padding där du vill ha det. * { padding: 0} tricket sätter ju padding till 0 som default på alla element, det hindrar dig inte från att ändra detta på något element, typ:

td {
padding: nånting;
}

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg

HTML-attributet cellpadding="" är inte samma sak som CSS-egenskapen 'padding'. CSS's motsvarighet till cellpadding="" är 'cell-spacing' som tyvärr IE saknar stöd för.

Det är på detta sätt jag vill göra --> och det fungerar inte ...

zcorpan skrev:

HTML-attributet cellpadding="" är inte samma sak som CSS-egenskapen 'padding'. CSS's motsvarighet till cellpadding="" är 'cell-spacing' som tyvärr IE saknar stöd för.

CSS´s egenskapen padding:0 påverkar i alla fall HTML-attributet cellpadding i min kod

Medlem sedan apr. 2000313 inlägg

Du kan strunta i att använda * och använda det du vill ska ha padding/margin:0:

p,h1,h2,h3,h4,h5,h6,div,input,select,whatever {
margin:0;
padding:0;
}
Medlem sedan okt. 20056 inlägg

Jag som jag sade, använd CSS och padding för att uppnå samma effekt.

td {padding: 10px;}

Medlem sedan apr. 2000313 inlägg

Eller såhär typ:

table {
		border-collapse:separate;
		border:1px outset #7f7f7f;
	}
	td{
		margin:1px;
		border:1px inset #7f7f7f;
		padding:2px;
	}

zcorpan skrev:

Här lyckades jag snurra till det. :l

Det jag tänkte var att "HTML-attributet cellspacing="" inte är samma sak som CSS-egenskapen 'padding'. CSS's motsvarighet till cellspacing="" är 'border-spacing' som tyvärr IE saknar stöd för." Det har dock ingenting med den här tråden att göra. :r

Jonasy skrev:

Jag som jag sade, använd CSS och padding för att uppnå samma effekt.

td {padding: 10px;}

Det går säkert att göra sådär men som jag säger är problemet att jag har * padding:0 och jag vill kunna använda cellpadding på tabellen. Jag vill alltså inte använda td padding vilket förstås fungerar

maqe skrev:

Det går säkert att göra sådär men som jag säger är problemet att jag har * padding:0 och jag vill kunna använda cellpadding på tabellen. Jag vill alltså inte använda td padding vilket förstås fungerar

I så fall är nog martins förslag i #6 det enda som funkar skulle jag tro. :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)