Du kan givetvis sätta padding där du vill ha det. * { padding: 0} tricket sätter ju padding till 0 som default på alla element, det hindrar dig inte från att ändra detta på något element, typ:
td {
padding: nånting;
}
10 svar · 442 visningar · startad av maqe
Kan man på något sätt göra så att * {padding:0;} inte gäller för table och td?
Jag har använt mig av * och satt padding till 0 men när jag har en tabell så vill jag ju kunna sätta cellpadding. Går det att göra på nått sätt eller måste jag ta bort * och gå igenom hela siten och se vad det får för konsekvenser?
Du kan givetvis sätta padding där du vill ha det. * { padding: 0} tricket sätter ju padding till 0 som default på alla element, det hindrar dig inte från att ändra detta på något element, typ:
td {
padding: nånting;
}
HTML-attributet cellpadding="" är inte samma sak som CSS-egenskapen 'padding'. CSS's motsvarighet till cellpadding="" är 'cell-spacing' som tyvärr IE saknar stöd för.
zcorpan skrev:
HTML-attributet cellpadding="" är inte samma sak som CSS-egenskapen 'padding'. CSS's motsvarighet till cellpadding="" är 'cell-spacing' som tyvärr IE saknar stöd för.
CSS´s egenskapen padding:0 påverkar i alla fall HTML-attributet cellpadding i min kod
Du kan strunta i att använda * och använda det du vill ska ha padding/margin:0:
p,h1,h2,h3,h4,h5,h6,div,input,select,whatever {
margin:0;
padding:0;
}
Eller såhär typ:
table {
border-collapse:separate;
border:1px outset #7f7f7f;
}
td{
margin:1px;
border:1px inset #7f7f7f;
padding:2px;
}
zcorpan skrev:
Här lyckades jag snurra till det. :l
Det jag tänkte var att "HTML-attributet cellspacing="" inte är samma sak som CSS-egenskapen 'padding'. CSS's motsvarighet till cellspacing="" är 'border-spacing' som tyvärr IE saknar stöd för." Det har dock ingenting med den här tråden att göra. :r
Jonasy skrev:
Jag som jag sade, använd CSS och padding för att uppnå samma effekt.
td {padding: 10px;}
Det går säkert att göra sådär men som jag säger är problemet att jag har * padding:0 och jag vill kunna använda cellpadding på tabellen. Jag vill alltså inte använda td padding vilket förstås fungerar
maqe skrev:
Det går säkert att göra sådär men som jag säger är problemet att jag har * padding:0 och jag vill kunna använda cellpadding på tabellen. Jag vill alltså inte använda td padding vilket förstås fungerar
I så fall är nog martins förslag i #6 det enda som funkar skulle jag tro. :)