Hej
jag har en dvd-film med ett 30 sekunders klipp som jag vill ha på en hemsida. hur gör jag för att konvertera filmsnutten och sedan streama den på hemsidan?
vilket fil-format är bäst lämpat o hur konverterar jag?
mvh
Martin
3 svar · 721 visningar · startad av Klauz
Hej
jag har en dvd-film med ett 30 sekunders klipp som jag vill ha på en hemsida. hur gör jag för att konvertera filmsnutten och sedan streama den på hemsidan?
vilket fil-format är bäst lämpat o hur konverterar jag?
mvh
Martin
Själv använde jag Windows Movie Maker och gjorde filmen till en Windows Media Video (WMV), sedan lade jag upp den på min hemsida bara. Alternativt kan man lägga in en Media Player (Active X) komponent på sidan så streamas den direkt utan att fråga vad som ska göras... det är nåt jag kanske ska ändra på. Det där är som jag tycker iaf, formatet borde vara bäst, annars finns ju Real Media, DivX eller nåt sånt... eller QuickTime om man nu är inbiten Mac-användare :)
Jag skulle nog konvertera till MPEG eftersom det har bättre komprimering och är inte knytet till något företag samt går att spela upp i de flesta spelare. :)
Lättast är att länka till filen, men du kan alltid bädda in filen med OBJECT (eller EMBED). :)
Ehm... mpeg har väl inte särskilt bra komprimering?