Kommer <FONT> att försvinna i Html4, och <CENTER> likaså (dvs bytas ut mot div)? Var kan man läsa mer om dessa förändringar i så fall.
------------------
Peter D
27 svar · 440 visningar · startad av Pace
Kommer <FONT> att försvinna i Html4, och <CENTER> likaså (dvs bytas ut mot div)? Var kan man läsa mer om dessa förändringar i så fall.
------------------
Peter D
Hej!
Både <center> och <font> har försvunnit i HTML 4 standarden.
Font är ersatt med CSS och Center är ersatt av class="center" i stylen, antigen i p, div eller något likannde element.
mvh Jörgen - som aldrig använt något av det. :e
------------------
*** Var går gränsen mellan långa kortbyxor och korta långbyxor? ***
Jag tror inte att stödet för <FONT> och <CENTER> kommer att försvinna ur någon webbläsare under överskådlig tid. Att tro att "vanligt folk" skall börja använda CSS är nog lite väl optimistiskt.
::dap
Att tro att "vanligt folk" skulle lära sig HTML är skrattretande.
------------------
Även seriemördare är människor. http://www.choppingblock.org/
Absolut bästa episoden: http://www.choppingblock.org/d/20000925.html
Håller med czw och förstår inte hur det kan vara så förbannat svårt att lära sig korrekt html, i alla fall vad gäller struktur. Om ett programmeringsspråk (säg, C++) gick att misshandla lika mycket som html skulle man kunna göra databaskopplingar med samma kod som används för att skicka en raket till månen.
------------------
"There's no such thing as a stupid question, only stupid people"
Om HTML var logiskt uppbyggt kanske folk skulle kunna använda det lite bättre, som det är nu så undrar man lite om dom som satt standarden för HTML inte riktigt visste vad det skulle användas till (vilket troligtvis är fallet efter denna rasande utveckling).
När kommer HTML5? skulle vara kul med lite nytt blod att sätta tänderna i (inte för att någon webbläsare kommer att följa standarden, men ändå)
Åsså en positiv smiley: :)
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
Ett förtydligande till dap. Jag påstod INTE att stödet försvunnit, utan att i standarden för HTML4 ingår inte nämda element.
mvh Jörgen
------------------
*** Var går gränsen mellan långa kortbyxor och korta långbyxor? ***
Om du använder strikt HTML4 går det inte att använda FONT eller CENTER. Frågan är vilka webbläsare som stöder det.
------------------
- Swey
A hacker from the south
HTML5 Kommer aldrig. Nu är det ju XHTML och XML som gäller. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Vad är det nu som saknas i css, bortsett från riktigt bra stöd i alla browsers :q
I xhtml kan man ju dessutom använda andra uppmärkningsspråk (typ svg, MathML), så någon brist av saker att göra lider man inte av...
Om HTML var logiskt uppbyggt kanske folk skulle kunna använda det lite bättre
Om inte En Viss Webbläsare ® accepterade vilken skit som helst skulle folk antagligen bry sig om att lära sig html ;)
------------------
"There's no such thing as a stupid question, only stupid people"
Vide, vad menar du med att XML...
genererar HTML alternativt CSS-formaterad XML
XML ser jag mer som en informationsbärare i sammanhanget. Den genererar ingenting. Du kan använda XML vid EDI-transaktioner, långt ifrån någon betraktares ögon eller renderare.
------------------------------
IMHO tycker jag att de som inte lär sig använda de element som finns bidrar mycket till html's nederlag. Att likställa <span style="20pt;">...</span> med <h2>...</h2> ex. bara för att de får samma visuella resultat. Vilket omöjliggör smart dokument indexering och informationssökning.
------------------
/ J
Jojoxx borde göra en HTML-skola för de som kan HTML hyfsat men inte kan koda korrekt. Finns säkert många såna. Jag skulle nog behöva bli lite bättre. :)
Fast <hX> och <th> använder jag mig av alltid numera. Jag försöker koda efter standarden så gott jag kan. :)
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
Oj, nu blev det fart på alla HTML-fantaster... :e
Vad är det nu som saknas i css, bortsett från riktigt bra stöd i alla browsers
Ett logiskt sätt att bygga tabeller, för att nämna det största problemet. Och då menar jag logiskt. Jag pratar om XML och inte avarter som XHTML. ;)
Vide, vad menar du med att XML...
Självklart menar jag i grund och botten att XML är en datalagrare, men jag benämner ofta XML som en samling tekniker för att skilja datat ifrån presentationslagret tillsammans med XSL, CSS et.c. Det är självklart i händelse av en användning av XSL som HTML (eller vad man nu vill) genereras.
Tillsammans med ASP och .NET använder jag XML som en datalagrare och inget mer.
Mvh, Vide
------------------
Vide rox = new Vide();
rox.learn("C#");
webeye.nu
Men varför har egentligen FONT försvunnit? CSS är jättebra om man har många sidor, men om man ska ha ett litet stycke i ett visst typsnitt och storlek så känns det ganska meningslöst med CSS.
------------------
Peter D
>Pace:
Just den är rätt "enkel"
Separera innehåll från presentation.
Just <font> i html är ett sätt att bestämma hur texten ser ut och det är det css som skall ta hand om.
/frankof
r: Tar inte mycket längre tid att lägga till inlinestyle än att "font'a" en paragraf (<p> )
------------------
Jag ilar genom allt jag gör för att få göra något annat.
[Redigerat av frankof den 14 aug 2001]
På vissa ställen vill jag ändå inte använda CSS därför att det rör sig om små ställen som man aldrig uppdaterar.
------------------
Peter D