webForumDet fria alternativet

Tomrum under bilden i tabell?

9 svar · 355 visningar · startad av streetrobban

streetrobbanMedlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Undrar varför det alltid blir några pixlars tomrum under bilden när man lägger den i en tabell. Jag har cellspacing="0" och cellpadding="0". Och inget <br/> efter bilden. Även fast jag bestämmer en höjd på <td> som ska passa bilden så blir det fel. Använder jag bilden som background i <td> så funkar det om man sätter rätt width och height, men inte annars.

Hoppas ni förstår!

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Kanske har du lust att ge lite exempelkod? Om du bara lägger in bilden i tabellcellen, utan bestämda mått på cellen, så ska ju den anpassa sig efter storleken på bilden.

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

silfver skrev:

Kanske har du lust att ge lite exempelkod? Om du bara lägger in bilden i tabellcellen, utan bestämda mått på cellen, så ska ju den anpassa sig efter storleken på bilden.

Nope, det ska den inte... den ska anpassa sig till radboxen som bilden ligger i, och om bilden ligger på baslinjen så blir det några pixlar under bilden för att ge plats åt bokstäver som "g" och "j" som sträcker sig under baslinjen i radboxen... :)

Ok, tack för era svar!
Jag har en till fråga då.
Jag har en liten bild som bara är 10px hög som ligger som bakgrund i en <td>. Men av någon anledning blir <td> automatiskt typ 15px hög istället för de 10px som jag bestämt att den ska vara. Varför?

Hur har du angett höjden på <td>?

Japp, det har jag gjort. Den är 10px, precis som bilden. Men <td> är typ 15 eller något, för bilden upprepar sig 1/2 gång extra.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm....
Har du angett höjden på typsnittet för cellen så att den har en font-size och en line-height som är mindre än 10 pixlar ?
Även ett mellanslagstecken i en tom cell har en höjd som kan "trycka upp" storleken på en tabellcell om den är större än cellens angivna mått ;)

Ett annat alternativ är att du har en sida som körs i standards mode och att du råkar ut för att tabellradernas höjder "automatfördelas" till synes godtyckligt mellan raderna efter hur stort respektive rads innehåll tar upp...

Tabell-layouter kan, precis som artikeln zcorpan länkar till ovan beskriver och som jag kan intyga efter att ha upptäckt detta den hårda vägen, vara ohemult knepiga att tampas med i standards mode eftersom t.ex. fördelning av höjd mellan rader där börjar bete sig radikalt annorlunda mot vad man kanske är van vid i flera vanliga "layoutvarianter" oavsett om man anger höjderna explicit eller ej ;)

Har du en länk till sidan så att vi kan nagelfara orsaken lite mer i detalj ?

Jag förstår inte riktigt vad som är fel. Tidigare har en lösning till detta problemet varit väldigt enkel. Precis som du säger, ta bort   från <td> och sätt height="10px" bara så ska det fungera. Men nu är något annat knas verkar det som...

Ah! Nu upptäckte jag felet. Tabellen såg ut såhär:

<td width="5">
</td>
<td height="10">
</td>
<td width="5">
</td>

Då var jag självklart tvungen att sätta height="10" på de andra <td> också.
Tack för era svar! :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)