webForumDet fria alternativet

doctype - frames och xhtml

12 svar · 701 visningar · startad av kaxigt

kaxigtMedlem sedan okt. 2004618 inlägg

Hej!

Jag vill bara fråga en sak - hur löser man bort scroll-listerna som uppkommer när man använder doctype i frames? Det är ju ett gissel som jag har pulat med en längre tid. Jag testade till slut med en tom sida och till och med denna skapade scrollar både vertikalt som horisontellt :l

Försöker att undvika "hidden" då scrollen inte syntes då man MÅSTE scrolla.

Doctype är naturligtvis frameset. Tackar på förhand för hjälp.

Sedan är det första inloggen för mig sedan nya wF blev klart. Lite annorlunda så jag måste vänja om mig.

mvh/Lena

liljaMedlem sedan juli 20041 219 inlägg

Doctype används för att säga till webbläsaren vilken version av kod som sidan är gjord i...

Du använder CSS eller scroll="no" i body-taggen för att få bort scroll på hela sidan... Fast jag antar att du testat båda??

jag vet vad doctypes är och jag använder en extern stilmall, eftersom jag skriver i xhtml strict men ska använda transitional i frames efter en beställning så använder jag givetvis korrekt doctype och lägger dessutom INTE in ngn extra kodning i bodytaggen utan låter respektive css-mall sköta allt.

Scroll:no innebär att sidan inte ska skrolla, vilket den ska kunna göra där det är befogat och inte i sitt "noll-läge". Det är detta jag vill ha hjälp med att fixa till. :)

mvh/Lena

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

Du vill alltså visa en scroll bara när den behövs...?

html { overflow:auto; }

:q

zcorpan, jag testade detta men då försvann scroll-listen helt fastän man kunde scrolla *funderar* Vad jag vill ha bort är den vertikala scrollen som uppkommer med doctype frames. Det spelar ingen roll om jag anger ett tomt dok. i mainframe, den blir skrollbar i sidled ändå :(

Alternativet är att ange hidden i ett vertikalt läge, hur gör man då på bästa sätt?

kanske så här?

html { overflow:auto-x; }
eller
html { overflow:x; }

eller...?
mvh/Lena

Aha då förstår jag. :)

Med CSS3 (eller IE-specifikt, vilket det var innan CSS3)

html { overflow-x:hidden; }

...men är det fortfarande en verktikal scroll om du plockar bort marginaler i dokumentet som ligger i framen?

html, body { margin:0; padding:0; }

Jag vet inte riktigt vad det är som gör att det blir en scroll, så det är svårt att ge handfasta tips. :)

jag har varken marginaler eller någon padding eftersom jag till och med testade med ett tomt dokument och det blev en scroll vertikalt. Men jag ska testa den första koden du angav. TACK!

Måste bara fråga en sak:

validerar inte denna kod som jag fick eftersom den är css3? Hinner inte testa just nu men hoppas på hjälp från Er :)

html { overflow-x:hidden; }

mvh/Lena

Jo, det validerar mot CSS3, men inte mot CSS2... :)

TACK! :)

Var validerade du detta? Har du adressen?

http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator-uri

Du kan välja CSS3 i "Profile"-listan.

Notera dock att CSS3 fortfarande är "working draft", och att validatorn inte har fullt stöd för CSS3. :)

TACK än en gång ;)

129 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)