MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Hejsan!
Har gjort en lista med <ul> och <li> för första gången, men får inte riktigt ihop det så att det funkar i IE.
<ul id="nav">
<li><a href="#">Hem</a></li>
<li><a href="#">Nyheter</a>
<ul>
<li>Underrubrik 1</li>
<li>Underrubrik 2</li>
</ul>
</li>
</ul>
#nav ul {
margin: 0;
padding: 0;
}
#nav li {
list-style: none;
background: url(../interface/arrow.gif) no-repeat 0 3px;
margin: 2px 2px 2px 13px;
padding-left: 16px;
}
#nav ul li {
margin-left: -9px;
background: url(../interface/arrow_down.gif) no-repeat 5px 5px;
}
Den visar arrow.gif på Underrubrik 1, samt arrow_down.gif. De ligger liksom över varandra.
Tack på förhand
MVH
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Okej, detta blev en snabb tråd.
Det första jag såg när jag postade var att jag hade margin: -13 och padding: 13.
Satte 0 på båda dessa så funkade det. :)
Anyhow, har jag byggt rätt när jag gjort listan eller finns det något annat bättre sätt?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Du bör sätta underrubrikerna inom <li> också. Fast det kanske du redan tänkt. ;) Men det ser bra ut annars.
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg
silfver skrev:
Du bör sätta underrubrikerna inom <li> också. Fast det kanske du redan tänkt. ;) Men det ser bra ut annars.
Jo, det har jag redan, hade visst råkat redigera bort dessa. :)
Tack
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Kan ju lika gärna fråga här istället för att skapa en ny tråd.
När jag skriver
<p style="padding: 20px;">
<h1>Rubrik</h1>
Brödtext
</p>
Så försvinner paddingen på brödtexten. Vad beror det på?
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Du kan inte ha ett blockelement inom ett annat. D.v.s. Ingen <h1> inom <p>. :)
r/
<h1>Rubrik</h1>
<p>Brödtext</p>
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg I see. :)
Tack så mycket, igen :bire
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Nemas problemas. Återkommer senare med lite frågor angående gästboken. :)
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Ur en mer teknisk synvinkel så beror det på att starttaggen för H1 underförstått betyder att P avslutas, eftersom sluttaggen för P är valbar och P kan inte ha block-element som direkt barn. Alltså är ditt exempel exakt samma sak som:
<p style="padding: 20px;">
</p><h1>Rubrik</h1>
Brödtext
</p>
Eftersom det inte finns någon starttagg till din sista </p> så är detta fragment ogiltig HTML. :)