webForumDet fria alternativet

Problem med stilmall för utskrift

6 svar · 278 visningar · startad av silfver

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag har skapat en stilmall som innehåller följande:

@page { size: landscape; }

* {
	margin: 0;
	padding: 0;
}
#navigation {
	display: none;
}
#footer {
	text-align: left;
}

Men när jag skriver ut så får sidan inte dessa egenskaper utan behåller de egenskaper som den har vid media="screen".

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="templates/semantic/index.css" media="screen" title="default" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="templates/semantic/print.css" media="print" title="print" />

Vad gör jag fel?

Har även sökt runt lite efter svar på hur man får sidan att skrivas ut som liggande. Men det verkar inte fungera heller?

paraxeMedlem sedan apr. 2004298 inlägg

Kan det vara detta som krånglar?

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&forumid=12&threadid=125457

Mvh

Pär

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Ta bort title="" :)

zcorpan skrev:

Ta bort title="" :)

Lustigt, det verkar som att det fungerar bättre nu, efter jag tagit bort title-attributet. Varför är det så?

Och det här med att skriva ut liggande, fungerar inte det eller?

En grej till.

Jag fixar utskrift till min fotodagbok och när man skriver ut en bild i Firefox så verkar det som att Firefox passar in bilden på pappret. I IE så skrivs bilden ut och det saknas en hel del på bilden. Jag antar att IE gör "rätt" egentligen, men kan man komma runt det här på något sätt? Helst genom att skriva ut pappret som liggande (landscape) men det verkar inte som att det fungerar någe vidare.

Tips? :)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Om du anger olika title="" för dina stilmallar tolkas den första som den "föredragna" stilmallen och resten som "alternativa" stilmallar (som borde ha rel="alternate stylesheet"). Om du utelämnar title="" så tolkas det som en "ständig" stilmall.

"Page media" i CSS2.1 är i dagens läge dåligt implementerat. :l

Jag tror inte det finns något i specen som förhindrar webbläsare att krympa innehållet efter pappret, och det är också vad IE7 kommer göra enligt uppgift. :)

zcorpan skrev:

Om du anger olika title="" för dina stilmallar tolkas den första som den "föredragna" stilmallen och resten som "alternativa" stilmallar (som borde ha rel="alternate stylesheet"). Om du utelämnar title="" så tolkas det som en "ständig" stilmall.

Okej. Då skippar jag den så länge. :)

zcorpan skrev:

Jag tror inte det finns något i specen som förhindrar webbläsare att krympa innehållet efter pappret, och det är också vad IE7 kommer göra enligt uppgift. :)

Jag får väl installera Firefox eller liknande på alla mina besökares datorer då. :)

Du hade inget tips om hur man kan göra för att få sidan att skrivas ut som liggande? För om jag lyckas med det så är egentligen problemet löst.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)