BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Nu är jag lite gammaldags av mig o kör oftast fortfarande med gamla Font taggar för att ställa in storleken. Använder mest CSS till länkar, färger, font-family o sånt.
MEN, då undrar jag, blir det problem om man ställer in storleken med BÅDE Font size och CSS, typ så här:
<font size="1" face="Verdana" class="litentxt">
Där då litentxt är:
.litentxt {
font-family: Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
font-size : 11px;
}
Testade detta i NS4 och IE5 och det verkar funka.
Varför i herrans namn båda? Tja, jag vill kunna styra storleken med px samtidigt som icke CSS läsare får skapligt rätt storlek. Korkat, javisst...
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
JojoxxMedlem sedan juni 20004 308 inlägg style-attributet borde ha högre prioritet, men vill du vara på den säkra sida kan du göra så här;
<font size="1" face="Verdana"><span class="litentxt">...lite text...</span></font>
Så är du på den säkra sidan, om du vill behålla <font>-taggarna.
------------------
/ J
cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg Bengan: Om det är nån tröst så kan jag meddela att jag gör exakt likadant. ;) :)
------------------
"It's my poor friend me."
Jag har också använt <font> taggen ganska länge nu. Men jag har tröttnat eftersom att CSS är så mycket smidigare. Och sen är det inte många webbläsare som stöder <font> som inte stöder CSS.
Tror det är Netscape 3, kanske Internet Explorer 2, Netpositive 2 och möjligen några till.
Men sidan fungerar ju fortfarande i dessa webbläsare. De får ju bara se sitt standardteckensnitt istället...
------------------
/Erik
www.juhlin.nu /sk8files/ /mp2d/
BenganMedlem sedan juni 2000690 inlägg Tack för svaren!
Tror jag gör så att den storlek som används mest lägger jag i body, td osv i stylesheetet och låter font-taggarna vara kvar på sidan. Sen övriga storlekar anger man med span class som Jojoxx föreslår.
Då slipper man också ta bort alla gamla font-taggar ;)
Det borde väl funka?...
casca: trevligt att höra ;)
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."