webForumDet fria alternativet

Sourcen visas i firefox

12 svar · 689 visningar · startad av hopparn

hopparnMedlem sedan nov. 20011 551 inlägg

hej
vad skapar detta problem... i IE ser det så fint ut så: http://www.ggm.se/index.asp men i firefox listas källkoden rakt ut, inget annat...

jag har använt denna typ av stilmalls- inlänkning på ett annat webhotell utan problem men här tar det fanimig stopp....

någon ide?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

text/plain anges som content-type.

ok, utveckla...

<style type="text/css" title="currentStyle" media="screen">
@import "css.css";
</style>

jag hänger inte med...

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det har inget att göra med din CSS. Det har att göra med att hela sidan spottas ut som text/plain, vilket gör att FF (precis som alla webbläsare borde) visar sidan som text och inte som HTML.

PmanMedlem sedan aug. 200519 inlägg

Han menar möjligen att det står text/plain i meta taggen:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/plain; charset=iso-8859-1" />

Men det gör det ju inte, såg jag nu det står "text/html", jag förstår ingenting, hehe...Skumt.

Blir det någon skillnad om du länkar till cssfilen på alldeles vanligt sätt:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css.css" />

För du är hundra på att den ligger på samma nivå som index.asp ?

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Men det är väl ändå hos webbservern problemet ligger (inte i själva asp-filen), som tycker att filen ska skickas till klienten som text/plain.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Va mystiskt I IE är det ju OK

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Men det är väl allmänt känt att IE gör lite som den vill? ;)

Pman skrev:

Han menar möjligen att det står text/plain i meta taggen:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/plain; charset=iso-8859-1" />

Men det gör det ju inte, såg jag nu det står "text/html", jag förstår ingenting, hehe...Skumt.

Blir det någon skillnad om du länkar till cssfilen på alldeles vanligt sätt:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css.css" />

För du är hundra på att den ligger på samma nivå som index.asp ?

japp, jag har testat det med :)
har en annan site med samma typ av kod... http://sommarlager.uppsala-aikikai.com där det funkar i båda, så Gein verkar ligga rätt på det, för det är en annan server

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Om du döper om filen till index.html så kanske du får svar på det. :)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Webbservern skickar med en Content-Type HTTP header för att tala om vad det är för sorts fil, och kanske även vilken charset som används. Till exempel för en vanlig HTML-fil kan det se ut såhär:

HTTP/1.1 200 OK
Content-Location: index.html
Connection: close
Content-Type: text/html; charset=utf-8

För en PNG-bild står det istället image/png som Content-Type, för XML kan det stå application/xml, och för vanliga textfiler står det text/plain.

Webbläsaren läser av Content-Type för att veta vad den ska göra med filen; ska den tolka koden med sin HTML-tolk (text/html), sin XML-tolk (application/xml), inte tolka koden alls utan bara visa texten som den är (text/plain), eller om det är ett okänt format: fråga användaren om hon vill spara filen på disken.

Internet Explorer är lite smart av sig och ignorerar vad servern säger och försöker istället själv lista ut vad det är för sorts fil.

[ins] För att ange Content-Type i ASP tror jag att man kan göra såhär:

<%
 Response.ContentType = "text/html"
 Response.Charset = "iso-8859-1"
%>

[/ins]

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Det är ungefär såhär:

Response Headers - http://sommarlager.uppsala-aikikai.com/

Via: 1.1 POLLUX
Connection: Keep-Alive
Proxy-Connection: Keep-Alive
Content-Length: 4715
Date: Fri, 19 Aug 2005 15:09:57 GMT
Content-Type: text/html
Server: Microsoft-IIS/6.0
Cache-Control: private
X-Powered-By: ASP.NET

200 OK

Response Headers - http://www.ggm.se/index.asp

Via: 1.1 POLLUX
Connection: Keep-Alive
Proxy-Connection: Keep-Alive
Content-Length: 3091
Date: Fri, 19 Aug 2005 15:07:10 GMT
Content-Type: text/plain
Etag: "16b8a-c13-43059d20"
Server: Apache
Last-Modified: Fri, 19 Aug 2005 08:49:36 GMT
Accept-Ranges: bytes
Keep-Alive: timeout=15, max=100

200 OK

Detta är alltså HTTP-headern som webbservern skickar med filen för att ange för webbläsaren vad det som skickas är för något och hur det bör hanteras...

Notera det som fetmarkerats! - det är det värdet som är problemet (som påpekats i tråden)

Det som händer är som zcorpan säger att MSIE säger ungefär "aha - filändelsen ASP - vetjantevareefördenfinnsinteregistreradiWindows - äh Vafan - Jag kollar i koden - hmm verkar vara HTML så vi visar väl vadsomnukommer som HTML då!"

Medan FF (vilket är det korrekta) säger "aha - det som kommer har MIME-typen text/plain - ja då visar jag det väl som rå text utan att försöka tolka den först då då"

I .com-exemplet säger FF allltså "aha - det som kommer har typen text/html - jadåså då skall jag hantera det som HTML-kod enligt insruktionen!" medan MSIE hummar på på ungefär samma vis eftersom den (har jag för mig - se detaljer via zcorpans länk) inte bryr sig om MIME-typen ens om den är rätt :P

Lösning:

1. konfigurera om servern där problemet uppstår till att skicka ASP-sidor som text/html (sök och i skolen finna - det finns många exempel på hur detta görs för en apache-server via .htaccess eller på "annat vis")
    Du bör i det läget också se till att CSS-filers alltid skickas som text/css, hur bilderna skickas (som sagt högre upp i tråden) osv. :)

2. Kör zcorpans kod på varje ASP-sida du skriver på den felkonfigurerade webbservern :)

tackar :)

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)