webForumDet fria alternativet

<hr> centreras i IE och opera

HTML & CSS

3 svar · 271 visningar · startad av donkey

Medlem sedan jan. 2004179 inlägg
Frågan#1

Håller på med min hemsida, men har stött på ett stort problem, avgränsarna som jag använder (<hr />) blir centrerade i IE & opera men visas, som dom ska på vänster sida, i FF.
CSS-koden

hr { 
 height: 0;
 border: 0px;
 border-bottom: 1px solid #000;
 width: 50%;
 margin: 0px 0 5px 0px;
 *margin: 0px; /* ignoreras av firefox */
 padding: 0px;
}

Någon som har en bra förklaring?

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Anledningen till att Firefox visar linjen till vänster är troligen för att du satt höger- och vänstermarginalerna till 0. Firefox verkar använda sig av margin: auto; som default på dessa värden för att centrera, medan Internet Explorer och Opera gör på något annat vis.

Hur som helst lyckades jag få linjen till vänster i alla tre webbläsare genom att lägga till följande:

text-align: left;
Medlem sedan jan. 2004179 inlägg

Troxy skrev:

Hur som helst lyckades jag få linjen till vänster i alla tre webbläsare genom att lägga till följande:

text-align: left;

mmm... så svårt var det. Hade för mej att jag testat det redan, men det kan jag ju inte ha gjort...
Tack så mycket för hjälpen!

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

donkey, ingen orsak!

På tal om text-align: Hur är denna funktion egentligen tänkt att fungera? Som jag vet är text-align tänkt att ange åt vilket håll innehållet i en container ska flöda. Men i detta fall var det ju själva vertikala placeringen av ett element vi ändrade? Varför fungerar det egentligen?

Uppdatering: Som jag misstänkte är det IE som gör fel:

text-align: right;

...fungerar i IE men inte Firefox. Men eftersom det i detta fall löste ett problem är det väl bara att tacka och ta emot!

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)