webForumDet fria alternativet

Hjälp med kod!

11 svar · 618 visningar · startad av Hamatzu

HamatzuMedlem sedan mars 2005232 inlägg

Hej!

Jag håller nu på att göra en sida till mig själv, som jag har lite problem med. Om ni kollar i FF så funkar allt som jag vill ha det. Men i IE så funkar inte hovern. Kan man inte bara ta att bränna upp IE §e Aja, skulle någon vänlig själ vilja kolla på koden och kolla om det finns något fel. Sidan är valid xhtml också, väldigt konstigt. Visst ja bordern på knapparna går inte ända ner i IE heller.

Sidan : http://www.blogg.hamatzu.org/design.htm
Css: http://www.blogg.hamatzu.org/mall.css

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

det är antagligen inget fel med ditt IE ;)
du får fixa en "visited" också, för det fungerade fint här på jobbet med IE.
Rensa din cache och se om hover fungerar då.

GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg

Hover fungerar bara på länkar i IE.

Kan man inte fixa det på något annat sätt då?

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Ahhh, nu ser jag(satt på jobbet i går, bara IE tillgänglig)
Nej, inte utan att blanda in lite script(som jag inte kan), men lite mouseover/mouseout bör lösa det i IE.
Kolla i javascriptforumet om någon kan hjälpa dig. (eller skit i det, den lilla funktionen märker ingen att saknas)

frankof skrev:

Ahhh, nu ser jag(satt på jobbet i går, bara IE tillgänglig)Nej, inte utan att blanda in lite script(som jag inte kan), men lite mouseover/mouseout bör lösa det i IE.
Kolla i javascriptforumet om någon kan hjälpa dig. (eller skit i det, den lilla funktionen märker ingen att saknas)

Nee, det är ju klart. Dem flesta använder väl FF. Men det jag stör mig på mest är att bordern på knapparna inte går ända ner i IE. Det liksom fattas en liten snutt med grå border längst ner.

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Hover effekten funkar bara i FF eftersom IE inte stödjer hover på andra element än <A>. Du har lagt hover på <LI>.

Att bordern inte går ända ner i IE beror på att du satt en fast höjd (120px) på menyn och dess container. Höjden blir då något större än den sammanlagda höjden av alla <LI>, som ju har en border-right på 7px.
Ta bort höjdvärdet.

Sådär, nu går den gråa bordern ända ner i IE. Men då går istället diven som är bredvid under menyn, blir galen. x(

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Menar du att den diven aldrig ska bli högre än menyn?
Det blir ju väldigt lite plats för innehållet då, eller hur?

Ja, diven som är bredvid menyn ska bara vara lika hög som menyn. Som du ser så har jag en div under som heter "main" , där innehållet ska vara. Men jag har inte kommit så långt än riktigt.

martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg

Gör om länkarna till boxar med display:block och sätt all styling direkt på dem, så borde mouseovern funka

Jag kom på det själv efter ett tag, men tack för hjälpen ändå! :bire

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)