webForumDet fria alternativet

Menyproblem...

3 svar · 300 visningar · startad av Coccozz

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Hej!
Nya problem kräver nya svar. Denna gången gäller problemet en meny som är uppbyggd av olika celler. HTMLkoden för själva menyn ser ut:

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="725" id="AutoNumber14" height="1">
              <tr>
                <td width="75%" height="1"></td>
                <td id="edit" width="50" class="button" onClick="klickaPa(this)" style="width: 50">
                <p align="center" style="margin-top: 0; margin-bottom: 0"><font face="Small Fonts" style="font-size: 2mm" color="#0066CC">
                DIT
                </font></td>
                <td id="ebort" width="50" class="button" onClick="klickaPa(this)" style="width: 50">
                <p align="center" style="margin-top: 0; margin-bottom: 0"><font style="font-size: 2mm" face="Small Fonts" color="#0066CC">
                BORT
                </font></td>
	    	    <td id="ehem" width="50" class="button" onClick="klickaPa(this)" style="width: 50">
    	    	<p style="margin-top: 0; margin-bottom: 0" align="center"><a href="default2.html" class="byt">Hem</a></td>
                <td width="20" height="1"></td>
              </tr>
            </table>

Scriptet som onClick anropar ser ut:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
var aktivTD;

function klickaPa(objTD) {
    if (aktivTD) aktivTD.className="omarkerad"; //återställ
    objTD.className = "markerad";
    aktivTD = objTD;
}
</script>

Och till sist, de olika classerna ser i CSSen ut:

td.button {
	 align: center; display: block; width: 50;
}

a.byt {
	 display: block; width: 100%; height: 100%; color: 0066CC; text-decoration: none;
}

.omarkerad  {
	 background-color: 9DCEFF;
}

.markerad  {
	 background-color: C4E1FF
}

Problemet är att scriptet bara fungerar i de cellerna som inte inte innehåller någon länk. Varför?
Bifogar även länk till sidan så ni kan se hur jag menar. Kika här.
Tack//

PmanMedlem sedan aug. 200519 inlägg

Mhmm...

"Problemet är att scriptet bara fungerar i de cellerna som inte inte innehåller någon länk". Hehe, den meningen får jag inte ordning på hur jag än gör...Menar du att de länkar som INTE har en länkväg specad, ICKE fungerar... ? Hehe, det ska de inte, eller hur ?

Jag var in på din länk och antar att du menar visa länkarna "dit" "bort" "hem" som exempel ? Och där är bara hem länkad ? För att få pekaren att fungera även på de "tomma" länkarna, kan du testa att lägga in en * där länkvägen skall vara...

Menar du att de länkar som HAR en länkväg INTE fungerar, ja då vet jag inte vad som ska göras...

Jag tror jag lämnar in nu och låter dem som kan script svara i stället...anledningen till varför det är på detta sättet kan jag inte svara på...

Patric.

Av de tre cellerna som finns
[dit][bort][hem]
är det bara en som innehåller en länk, vilket ni kan se i koden i inlägg #1. Cellen [hem] innehåller en länk till sidan "default2.html".
Meningen med scriptet (som f.ö. också finns i inlägg #1) är att den cellen som man klickar på, skall byta färg till den färgen som anges i CSSen (som finns i inlägg #1).
Problemet med scriptet är att det bara fungerar i de första två cellerna, dvs. de två cellerna som inte innehåller någon länk (för utförligare information, se kod i inlägg #1). Jag vet dock att scriptet skall fungera även i celler med länkar innuti då jag haft det så tidigare.
Därför blir frågan, vad är det som gör att onClick inte fungerar i cellen [hem]?

Hoppas detta redde ut alla ev. missförstånd.

Ingen som har någon aning?
Jag vet ju att det skall fungera eftersom jag använt det tidigare och fått tipset om det här på wF. Plz, help!

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.37765c92
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)