webForumDet fria alternativet

Title vs. Alt

18 svar · 1 011 visningar · startad av Mira

MiraMedlem sedan maj 2001954 inlägg

Jo, jag har sökt i forumet.
Kommit fram till att Alt är menat för synskadade och Title som förklaring (tooltip).
Min fråga är: Har Title samma funktion som Alt för synskadade?

@ndersMedlem sedan juni 200026 914 inlägg

Finfin beskrivning: http://www.netmechanic.com/news/vol6/html_no1.htm :)

Mvh

Jo, alltså, jag fick inte riktigt ett klart svar...
Det närmaste jag kom var:

An image title works much like the ALT text description for images.

Jag undrar om Title-texten funkar som ett verktyg för synskadade?
Alltså att den läses upp i ett speciellt program, eller hur det funkar...

Web-TorMedlem sedan nov. 200011 794 inlägg

Jag undrar om Title-texten funkar som ett verktyg för synskadade?
Alltså att den läses upp i ett speciellt program, eller hur det funkar...

Ja, i moderna webbläsare.

icaaqMedlem sedan okt. 20004 910 inlägg

Det verkar som att man "bör" använda ALT ist.för TITLE till bilder, men jag vet inte varför.

Engine^Medlem sedan dec. 20002 861 inlägg

Mira skrev:

Det verkar som att man "bör" använda ALT ist.för TITLE till bilder, men jag vet inte varför.

Njaa... där har du nog fått något om bakfoten.

456bereastreet skrev:

Use the alt attribute to provide text for visitors who, for whatever reason, can’t see the images in your document. This includes visitors using browsers that cannot display images or have image display disabled, visually impaired visitors, and screen screen reader users. Alt text is to be used instead of an image, not as additional information.

Ja...? Det står där att man använder ALT för dom som inte kan se bilder. Eller är jag så dålig på engelska...?

Sen står det också:

The alt attribute (yes, it’s an attribute, not a tag) contains an alternative description, and is required for images and image maps.

Det borde betyda att ALT är ett måste för bilder.
Det står ingenstans att man får ersätta ALT med TITLE.
Men jag skulle gärna vilja förstå varför.

Egentligen inte livsviktigt... men jag ville ta reda på om det räcker med att skriva TITLE för att få samma funktion som ALT.
Alltså, om man vill att texten ska synas i t.ex Firefox så måste man i såfall skriva både ALT och TITLE.

EwikMedlem sedan apr. 200493 inlägg

Om jag inte är helt borta så ska väl alt beskriva vad bilden är är för dem som inte kan se den såvida det inte är en "layoutbild" då man kan lämna alt tom.

IE visar alt texten som en tooltip vilket egentligen är fel. Vill man ha en tooltip är det title som gäller.
Om jag inte har fått allt om bakfoten. :)

icaaqMedlem sedan okt. 20004 910 inlägg

Tjenare.
Alt attributet är ett måste om du ska följa de standarder (html 4.01 och xhtml iaf) som w3c tagit fram. Alt texten ska vara en beskrivande text vad bilden innehåller. Här är en bra sida hur man skapar en bra alt-text. Alt attributet är inte likamed "tooltip" det är bara något som netscape började med och Internet Explorer tog efter. Det är alltså beroende på webbläsare och OS som alt texten syns som tooltip.

Title attributet är till för att ge extra information åt elementet, och det kan användas på fler element än bara img t ex. label och a. De flesta av dagens webbläsare visar title texten som en tooltip. JAWS som är en skärmläsare har som default att bara läsa länktexten men man kan göra inställningar så att den läser även title texten. Så title-texten ska man inte lite på till hundra procent utan det kan som sagt vara "additional information". Title attributet har också en annan funktion i link elementet men det är en helt annan historia :)

mv icaaq

Bra förklaring icaaq. :)

Ja. Tack!
Nu vet jag exakt vad som gäller.

ChristianSMedlem sedan dec. 2004236 inlägg

... Du borde väl har markerat icaaq's inlägg som rätt svar istället? :P

/Miss Förstånd

Om du markerar det svar som du tycker hjälpte dig mest slipper andra som hittar tråden leta efter rätt svar. Att markera rätt svar är väl ändå det minsta du kan göra för att visa din uppskattning för alla dom som lagt ner tid på att hjälpa dig?

Jag har tydligen fattat den funktionen fel.
Jag trodde det innebar att man inte önskade/behövde fler svar.
Det framgår inte i riktlinjerna att den är till för att hitta rätt svar.
Men nu vet jag ju det också.

CalevanMedlem sedan maj 20031 133 inlägg

Jag märkte att om man sätter både en title- och en alt-text på en bild så får man i FF upp title-texten som tooltip och i IE får man upp alt-texten som tooltip.

Är det värt att sätta både och på alla sina bilder eller är det troligt att IE kommer ändra sig? Hur gör nu andra?

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg

Calevan skrev:

Jag märkte att om man sätter både en title- och en alt-text på en bild så får man i FF upp title-texten som tooltip och i IE får man upp alt-texten som tooltip.

Är det värt att sätta både och på alla sina bilder eller är det troligt att IE kommer ändra sig? Hur gör nu andra?

title visas i tooltip i IE för mig om både alt och title finns...

CalevanMedlem sedan maj 20031 133 inlägg

jadu, så verkar det vara. jag tror jag lyckades kolla på en chachad sida. nu när jag laddar om den rejält så ser jag att du har rätt. bra, bra, då är det bara att slänga på title på alla bilder nu då! tack!

Genererad på 379 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb