webForumDet fria alternativet

Räknare + formulär!!?

3 svar · 291 visningar · startad av Guldstrand

GuldstrandMedlem sedan juli 20041 271 inlägg

Jag håller på att göra ett simpelt beställningsformulär så att mina kunder/besökare ska kunna förbeställa olika typer av trycksaker m.m.

Och jag undrar hur jag skapar en liten "räknare" som räknar varje beställning!? Alltså när en kund/besökare och skickat in en beställning, så ska räknaren ändras till "1", sen när 100 beställningar är gjorda, ska det inte gå att beställa mer.

Detta låter kanske lite rörigt, men jag hoppas att någon förstår vad jag menar och kan hjälpa mig med detta!?

Tack på förhand!

TILLÄGG !

Jag har ingen webbshop, utan endast ett simpelt html-formulär där man kan beställa t-shirts.

Och när jag har fått 100 OLIKA beställningar, så ska det inte gå att beställa fler förrän de första 100 är levererade.

Sen använder jag perl för att skicka datan från formuläret till min epostadress, men det fungerar inte riktigt. Får bara "Internal Server Error" hela tiden. :(

(Jag kör apache2, php, mysql under Windows XP Pro.)

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Du måste lösa detta på servern där du sparar alla olika ordrar. Då HTML/XHTML bara är ett uppmärkningsspråk och inte kan spara någon data i sig. Javascript är inte heller en lösning då den bara kan hålla koll på den enskilda användaren. Jag tycker nog att du ska försöka hitta någon lösning i PHP istället ;)

mv icaaq

Jag har nu valt att övergå till php istället, och modifierat ett vanligt "kontaktskript" till beställningsformulär.

Men jag behöver fortfarande lite hjälp med att skapa en "räknare" som "inaktiverar" forumuläret efter 100 beställningar. (Vill även att räknaren ska synas på sidan.)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)