bloSSAMedlem sedan sep. 2000116 inlägg tjo!
Jag har gjort en fil vid namn 'form_test.php' (bara en testfil):
<html><head></head>
<body>
<?php
if (isset($_REQUEST['bil'])) $bil=$_REQUEST['bil'];
echo 'detta är postat: ' . $bil . '<br>';
?>
<form name="test" action="form_test.php" method="get">
<button type="submit" name="bil" value="volvo">knapp1</button>
<br>
<button type="submit" name="bil" value="saab">knapp2</button>
</form>
</body></html>
Vid klick på knapp1 skickar exempelvis Opera ...'bil=volvo'... medans IE skickar ...'bil=knapp1&bil=knapp2'... (detta syns i klartext i adressfältet, visningen på själva sidan visar bara det senast postade värdet på 'bil')
IE skickar alltså bägge knapparna värde trots att jag bara tryckt på den ena samt att IE skickar själva knappen, inte värdet man satt knappen till.
Jag vill att IE ska behandla postandet som Opera gör, hur gör jag det?
Har jag gjort något galet och missförstått allting? ;)
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg IE gör fel här (som vanligt ;)). Jag har sett javascriptfixar för det här problemet men kan inte hitta det igen... :l Kan du inte använda INPUT istället?
bloSSAMedlem sedan sep. 2000116 inlägg Jag får det inte att funka med input. Och så vill jag att texten på knappen ska vara en annan än värdet man skickar. Texten på knappen ska vara typ 'Skicka' men värdet som skickas kan vara '3{4}{11}'. Ingen snygg text att ha på knappen... :)
Knappen skall i den 'riktiga' filen (asså ej testfilen här ovanför) inte vara en standardknapp utan en valfri bild.
Javascript låter som lösningen, men inte heller jag har hittat någe bra på nätet än.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ett förslag till snabblösning:
<script>function doStuff(sElement, sValue) {
document.getElementById(sElement).value=sValue;
document.getElementById('myform').submit();
}
</script>
<form name="test" action="form_test.php" [b]id="myform"[/b] method="get">
<input type="hidden" name="bil" id="bil">
<input type="button" onclick="doStuff('bil', 'volvo');" value="knapp1">
<br>
<input type="button" onclick="doStuff('bil', 'saab');" value="knapp2">
</form>
Koden är otestad, dock.
Mvh
bloSSAMedlem sedan sep. 2000116 inlägg Kanon! Med lite (eller ja, en HEL DEL) pillande fick jag in det i min php-applikation. Lite 'style' på knappen sen så blev det perfekt.
Tack för hjälpen!!!
MVH/ Anders