webForumDet fria alternativet

Förklara float och clear...

22 svar · 746 visningar · startad av bassebhu · sida 2 av 2

bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg

jarvklo skrev:

Precis som man egentligen aldrig kan vara säker på hur en webbsida ser ut på en Mac om man inte har en Mac osv.

Nog för att jag hävdar att problemen är betydligt värre åt andra hållet :P

När en sida fungerar klockrent i 5 webbläsare på mac men är en katastrof i PC-IE så börjar man fundera. fast du har iofs väldigt rätt. Det är det många sidor man stöter på som inte funkar så trevligt i IE för mac.

Nog för att jag är van i macmiljön men att plattformarnas webbläsare kan uppfatta saker så olika är förunderligt. Nu när jag har börjat att div:a mer så kör jag alltid VPC (Virtual PC med XP och IE) för att även testa hemsidorna i den miljön. Jag ahr hört att det finns ett antal som använder den konfigurationen :P

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Relaterat: HTML Techniques for WCAG 2.0, Summaries of layout tables

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

... och som det står där

There is still not consensus about the ideal use of summaries for tables.

- så huruvida det som står där verkligen är "det bästa" är väl då (som vanligt :P ) upp till den som läser/tolkar texten (WCAG 2.0 är dessutom fortfarande "bara" i utkastläge :) - iom dess status som "Working draft")...

Min punkt ånyo:
Glöm inte bort de tillgänglighetsattribut- och taggar som finns för tabeller. Det kan i vissa fall vara användbara för att förhöja förståelsen / tillgängligheten för din tabell-layoutade sida (naturligtvis beroende på hur layouten ser ut och är kodad !).

Man bör IMHO vara försiktig med att hårddra saker och ting när man diskuterar vad som förenklar eller försvårar för en målgrupp man inte själv tillhör... Kanske särskilt när man pratar om efterhandsanpassning av layouter vars primära mål är att vara "tabell-lika" eller kodade med tabelltaggar...
Förståelse och tillgänglighet är inget man garanterat får "på köpet" bara genom att följa regler och kokboksmetoder för tillgänglighetsanpassning - utan man får nog räkna med att testa resultatet för att vara säker på att man lyckats...

Därmed inte sagt att det inte är bra att ha koll på "gängse regler och kokboksmetoder" - tvärtom, det är ett måste om man har ambitionerna att skapa tillgängliga webbsidor! :birp

Basse - Ursäkta oss för OFF TOPIC-diskussionen som inte har ett dugg med float och clear att göra... det bara blev så :r

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)