MoonwolfMedlem sedan nov. 2003129 inlägg Försöker göra om min sajt så hela layouten styrs i CSS och får inte till det.
Hur får jag de tre kolumnerna att lägga sig bredvid varandra, istället för att col2 lägger sig nedanför col1?
Och vad är det som händer med topmenubox2, varför hamnar den under topmenubox1?:q
Jag använde en mall från Mayerwebb och byggde om, en del används därför inte just nu, kommer på sidor framöver.
http://lukas.romson.org/test/csstest.htm
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg .foo { float:left; width:100px; }
.bar { margin-left:100px; }
<div class="foo">vänster kolumn</div>
<div class="bar">höger kolumn</div>
Nåt sånt borde funka. :)
MoonwolfMedlem sedan nov. 2003129 inlägg
zcorpan skrev:
.foo { float:left; width:100px; }
.bar { margin-left:100px; }
<div class="foo">vänster kolumn</div>
<div class="bar">höger kolumn</div>
Nåt sånt borde funka. :)
Men jag vill inte ha absolut bredd på kolumnerna, vill att de ska anpassa sig i bredd efter läsarens fönster. Det är därför jag angivit width i %.
Kan du inte bara översätta pixlarna till procent då? Och ha samma antal procent i "margin-left".
MoonwolfMedlem sedan nov. 2003129 inlägg Nu har jag lagt in margin-left: 33% men det fungerar inge bra. Ska den inte vara float då?
Och varför hamnar boxen där kolumnerna ligger inte högst upp?
nidronMedlem sedan jan. 2005257 inlägg
Moonwolf skrev:
Nu har jag lagt in margin-left: 33% men det fungerar inge bra. Ska den inte vara float då?
Ibland kan man behöva ta till lite extra margin-left beroende på om man har borders och sådant. Testa 34-35%..
MoonwolfMedlem sedan nov. 2003129 inlägg Nu verkar jag fått till det, åtminstone om man har en hyggligt modern skärm, dvs 1024X768. Col 3 skulle ju inte ha float alls, då verkar det fungera.
Men, jag tvingades sätta en absolut vidd på dem. Går det öht att lösa problemet med att ha en absolut vidd på vänstermenyn och en relativ vidd på centercontent? Eller bör jag göra om alla mått till absoluta? Hur gör jag då för att slippa att head försvinner, vilket den gör om jag sätter absoluta mått?
Och hur får jag centercontent att visas högst upp till höger om vänstermenyn och bre ut sig nedåt?