kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg Hej!
Jag har skrivit om en aspsida enligt w3c:s riktlinjer för en bra webbstandard - men jag kör fast i denna kod, totalt :(
Kanske att jag har suttit förlänge så jag blivit blind... :P
här är meddelandet:
#
Line 208, column 29: an attribute value specification must be an attribute value literal unless SHORTTAG YES is specified
<b>1</b> <a href=default.asp?page=2></a>
Här är det "d-et" i "d"efault.asp som häktar upp allt.
✉
#
Line 208, column 40: an attribute value must be a literal unless it contains only name characters
<b>1</b> <a href=default.asp?page=2></a>
Å här är det givetvis frågetecknet efter default.asp som strular.
Jag har försökt att ändra men det blir inte så bra så förmodligen ändrar jag fel *dubbelt sur*
You have used a character that is not considered a "name character" in an attribute value. Which characters are considered "name characters" varies between the different document types, but a good rule of thumb is that unless the value contains only lower or upper case letters in the range a-z you must put quotation marks around the value. In fact, unless you have extreme file size requirements it is a very very good idea to always put quote marks around your attribute values. It is never wrong to do so, and very often it is absolutely necessary.
-------------------
hjälp - någon?
tackar på förhand i denna soliga dag :)
//Lena
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Lägg citationstecken runt attributen i taggarna.
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg *slår mig på pannan och skyller på värmen*
Tack!
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg <%
i = 0
For i = 1 to rsvisa.PageCount
If (Int(i)) = (Int(page)) then
Response.write "<b>"& i &"</b> "
Else
Response.write "<a href="default.asp?page="& i &">"& i &"</a> "
End If
Next
If page = 1 then
Response.write "<a href="default.asp?page=" & page + 1 &"></a>"
ElseIf (Int(totalPages)) = (Int(page)) then
Response.write "<a href="default.asp?page=" & page - 1 &"></a>"
Else
Response.write "<a href="default.asp?page=" & page - 1 &"></a>"
Response.write "<a href="default.asp?page=" & page + 1 &"></a>"
End If
%>
Varannan länk visar svart markering och varannan grön om jag gör så här.
Ska det vara så?????
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg Du ska använda dubbla citattecken innanför citattecken. Alltså:
Response.write "<a href=""default.asp?page=" & page + 1 &""">Ska det inte vara någon text också?</a>"
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Hmm, vad är svart, och vad är grönt?
För att du ska få ut citationstecken i HTML-koden måste du escapea i asp, med citationstecken. Exempel:
Response.write "<a href=""default.asp?page="& i &""">"& i &"</a> "
mvh
TroxyMedlem sedan mars 20041 505 inlägg @nders, antagligen fick väl hans syntax-hightlightning spader när han avslutade och påbörjade strängarna hela tiden :P
kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg frispel är väl ett sannare ord - men nu gick den igenom. TACK!