Jag håller på med ett projekt som jag känner att jag börja komma någon vart med både innehållsmässigt och utseendemässigt sett. Har hela tiden vetat om att projektet renderas annorlunda i Internet Explorer samtidigt som den renderas alldeles förträffligt bra i Firefox. När jag nu tittade på resultatet i Internet Explorer blir jag inte direkt glad. Det ser inte bra ut för att vara helt ärlig.
Det känns också svårt att gå någon sorts medelväg när jag med den kod jag skriver får ett så fint resultat i Firefox.
Hur optimerar ni andra era sidor för att de ska se bra ut i både IE och FF, om det nu överhuvudtaget är möjligt? :(
En idé kan vara att testa i båda webbläsarna hela tiden (och fler med för den delen). Från det att man börjar skriva sin css tills dess att den är färdig. Då vet man oftare var problemen ligger och kan isolera dem.
En idé kan vara att testa i båda webbläsarna hela tiden (och fler med för den delen). Från det att man börjar skriva sin css tills dess att den är färdig. Då vet man oftare var problemen ligger och kan isolera dem.
Jag har varit medveten om att IE har renderat dåligt ett ganska bra tag. Finner det bara svårt att designa något som ser halvtaskigt ut i IE samtidigt som FF kan rendera sidan perfekt. Sedan vet jag nog inte hur jag ska bära mig åt när jag kodar för att kompromissa.
Är den allmänna oppionionen att FF är bättre än IE?
Jag tror att det är ganska blandat. En sak man bör ha i åtanke dock är att senaste versionen av IE kom ut i augusti 2002. Inte mycket har hänt med webbläsaren sen dess tyvärr.
Som legis skriver är IE en gammal webbläsare. Den har dåligt stöd för de senaste standarderna, flera saker är inte ens implementerade. Dessutom verkar det vara väldigt låg prioritet på att fixa buggar eftersom de funnits i flera år.
Den känsla man får är att Microsoft lägger krutet på andra ställen eftersom IE redan är marknadsledande. Att den tappat så mycket i popularitet den senaste tiden kanske fått dem att tänka om.
Det lär hända grejjer till Longhorn! Jag har faktiskt hittat en bugg i Notepad också som jag stör mig ordentligt på, den har också funnits sedan tidernas begynnelse ungefär...
Gamla, ofixade buggar finns det i både FF och IE så man kan väl säga att de är lika dåliga på det området. Microsoft har dock sen nästan ett år tillbaka satt ihop ett IE-team igen som håller på att utveckla IE7.
Jag sitter oftast i både FireFox och Internet Explorer och jobbar samtidigt. När en ändring är gjord uppdaterar jag båda browsers och kollar om allt ser bra ut. Så slipper man ändra en massa i efterhand.
Det lär hända grejjer till Longhorn! Jag har faktiskt hittat en bugg i Notepad också som jag stör mig ordentligt på, den har också funnits sedan tidernas begynnelse ungefär...
Oooh berätta!
Det är när man sparar ibland (ofta), då hoppar markören några rader upp och in i texten ibland och man undrar vart den tog vägen! Dessutom kan det ibland dyka upp nån sorts kontroll-tecken där (fyrkanter) av nån riktigt konstig anledning. MS borde se över spara-funktionen och göra så att filen bara sparas utan att nåt annat händer...
Det första jag brukar göra när jag skapar en stilmall till någon sida är att skriva
* {
margin: 0;
padding: 0;
}
Efter det så brukar jag kunna skapa hemsidor som ser likadana ut, i alla fall i IE och FF. Det gäller att kolla hela tiden i olika webbläsare när man gör ändringar i koden för att se så det inte händer nåt drastiskt. Som många andra redan nämnt. :)