SteadyMedlem sedan dec. 2004225 inlägg Tjena!
Har problem med en sida jag håller på att meka med.
Jag har två st div:ar bredvid varandra med hjälp av float: left. När den ena har mer text än höjden tillåter ökar den automatiskt, men den andra sidan hänger inte med, utan stannar på höjden smo jag angett i css-filen.
Såhär ser det ut nu
http://wse71768.web12.talkactive.net/melea/
Jag vill alltså att menyn ska få samma höjd som den andra rutan, iom att den ändrar höjd.
Tack på förhand
SteadyMedlem sedan dec. 2004225 inlägg Nja, det ville den inte heller. Men jag löste det genom att sätta background-color på #contentbox.
SteadyMedlem sedan dec. 2004225 inlägg Det ville sig inte riktigt, nu strular det något rejält i Firefox.
Sidan: http://wse71768.web12.talkactive.net/melea/
Vad har jag missat? :OO
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Du har ju en fast höjd på #contentbox. Ta bort den.
SteadyMedlem sedan dec. 2004225 inlägg Såja, nu hänger menyn bara inte med, men ett problem är ur världen. :)
SteadyMedlem sedan dec. 2004225 inlägg Känns lite som man måste koda om hela sidan, om man kollar på de andra sidorna också. :(
SteadyMedlem sedan dec. 2004225 inlägg Hm, har kollat runt lite i koden nu, och börjar få lite halvkoll på det hela, men vet inte hur jag ska lösa det.
Jag måste ju ha en bestämt höjd på någon av div:arna eftersom annars blir sidan bara så hög som texten är.
Men hur löser jag detta? Jag kan ju uppenbarligen inte ha 100% höjd på alla div:ar.
Problemet finns bara i Firefox.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm..
Om du ändrar din copyright-div från
<div style="float: right; padding: 3px;">
till
<div style="clear:both; text-align:right; padding: 3px;">
bör det bli skillnad...
En bra artikel som tar upp just den här typen av layoutproblem är förresten http://alistapart.com/articles/fauxcolumns :)
SteadyMedlem sedan dec. 2004225 inlägg Shysst. :) Ett problem ur världen, men hur fixar jag buggen i firefox? Där innehållet hamnar ovanför div:arna.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Det är nog egentligen iofs IE som sträcker ut bakgrundsbilden fast den inte borde och inte en bugg i FF... ;)
... men sak samma - Prova att
background-image: url(interface/contentbox.gif);
och border-bottom m.m. från #contentbox till #background-box :bire
SteadyMedlem sedan dec. 2004225 inlägg Så, nu blev det lite bättre, men footern strula till det lite, och om jag sätter bordern på #backgroundbox så blir det ända uppifrån loggan och ner till footern. Om jag däremot har den kvar på #contentbox så blir den endast 330px hög eftersom den är satt att vara så hög (i FF).
jarvklo skrev:
Det är nog egentligen iofs IE som sträcker ut bakgrundsbilden fast den inte borde och inte en bugg i FF... ;)
Ovanligt att det är IE som strular till det. :)
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
jarvklo skrev:
och flytta border-bottom m.m. från #contentbox till #background-box :bire
- Tänk vad ett uteblivet ord kan göra... Du kan annars också prova med border-top på sidfotsdiven om det strular ;)
...Och att bakgrundsbilden går ner "under" sidfoten löser du enkelt genom att lägga en bakgrundsfärg (eller en ändamålsenlig bakgrundsbild) även i sidfots-diven ;)
SteadyMedlem sedan dec. 2004225 inlägg Nu funkar det ju riktigt bra. :)
Tack så mkt för hjälpen!