webForumDet fria alternativet

Semantik i en gästbok

HTML & CSS

10 svar · 1 319 visningar · startad av Tinwëlint

Medlem sedan maj 2004451 inlägg
Frågan#1

Håller på och bygger en gästbok men funderar över hur inläggen ska struktureras så semantiskt som möjligt.
Alla inlägg låter jag ligga i en ordnad lista eftersom man ju har en ordnad lista av inlägg. Men vid varje inlägg där data som Namn, Datum, Hemsida och Meddelande ska skrivas ut blir det knivigare.
Tänkte till att börja med såhär:

<ol>
 <li>
  <hn>Namn</hn> (kanske är en dum idé, vet inte om man kan se det som en rubrik)
  Datum (vet inte riktigt), <a>Hemsida</a>
  <div>
  Meddelandetexten (ska kunna vara flera stycken (<p>)
  </div>
 </li>

Annars kanske man skulle kunna se de olika delarna i varje inlägg som någon slags lista.

Någon som har någon bra idé?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Skulle du inte kunna skapa en ul i din ol och så skapar du en ul för varje inlägg? Så kan namn och all info ligga i separat li.

Jo, lite så tänkte jag. För visst borde man kunna se all data som listas för ett särskilt inlägg som en slags lista (det som är en rad i databasen)

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg

Det enklaste är nog att lägga alla inläggen i en <dl> och varje inlägg har en <dt> med info om namn, datum, rubrik o.s.v på en rad. Sedan kommer själva texten i en <dd>.

Jag tjuvkikade på http://www.simplebits.com/
Nu är det mer en blogg med kommentarer än en gästbok, men det är ju ingen skillnad egentligen(?)

Vid behov kan man ju ha flera <dt> eller <dd> i följd.

Det kanske är det vettigaste. Det är ju bara den klassiska frågan hur strikt man vill vara i användandet av dl som kan sätta stopp.

Medlem sedan dec. 20042 245 inlägg
<ol>
 <li id="inlagg-1">
  <p class="meta"><a [b]...[/b]><cite>[i]namn[/i]</cite></a> - [i]datum[/i]</p>
  <p>[i]inlägg[/i]</p>
  [b]...[/b]
 </li>
 [b]...[/b]
</ol>

Nåt sånt kanske? :)

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Jag använder själv en definitionslista för nyheterna på min sida. Om jag nu ska vara sådan: Att använda rätt lista till rätt ändamål kanske hjälper?

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Själv har jag använt en vanlig ul-lista http://www.skogsglantanmora.se/gastbok/ , Jag hade tankarna på en ol-lista men jag skippade det när jag använder mig av paging.

mv icaaq

Tack för tipsen. Använder ungefär zcorpans förslag.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Hade varit trevligt för mig (och andra) som inte är så insatta i semantik att få höra varför ni rekommenderat de olika lösningarna. Så jag tycker vi kör denna intressanta tråd ett varv till. ;)

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg

K@llen skrev:

Hade varit trevligt för mig (och andra) som inte är så insatta i semantik att få höra varför ni rekommenderat de olika lösningarna. Så jag tycker vi kör denna intressanta tråd ett varv till. ;)

Om man använder en definitionslista till en gästbok är man inte på helt fel spår tycker jag. W3C skriver själva om att DL går att använda till en lista med dialog. Varje talare, angivet som en DT, och hennes ord som en DD. Det är ju ganska nära en gästbok iaf.

Om man sen bortser från semantiken så är en definitionslista lite mer praktisk då varje listobjekt består av två delar. (DT och DD). DT för inline-innehåll och DD för block-innehåll.
För om man vill kan man nog klara sig med ett inlineelement och ett blockelement för varje inlägg i gästboken. Det borde liksom bli mer lättläst kod.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)