webForumDet fria alternativet

lås pdf-filer!

10 svar · 963 visningar · startad av nakoz

nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg

hejsan!

jag undrar om någon vet hur man "låser" en pdf-fil så att den går att titta på men inte att spara hem?
låter lite mission impossible, men om någon vet något sätt för att lösa detta så vore jag tacksam.

mvh.

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Det går inte. Omöjligt.

TinwëlintMedlem sedan maj 2004451 inlägg

I och med att man har tittat på filen har man laddat hem den.
Man kan inte som serverägare (kanske är det möjligt men inte lagligt) ta bort filer som är nerladdade till en webbläsares cache.

nakozMedlem sedan dec. 1999653 inlägg

kan man plocka bort adobe-knapparna för "spara" då när pdf-filen visas?

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det där kommer inte fungera nå bra, även om du skulle lyckas göra så att ingen kan spara filen så kan man ändå komma åt information när man läser den ju... varför vill du inte att dom ska kunna spara den?

spangoMedlem sedan juni 20008 205 inlägg

Acrobat har stöd för dokumentskydd (förhindra utskrift etc.), kanske går det att ta bort spara-en-kopia-knappen på samma sätt. Det är dock busenkelt att kringgå.

PalleMedlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Det går om man köper en viss licens/version av Destillern, som skapar din PDF.
Den är dock väldigt dyr, men den ger en massor av inställningsmöjligheter. :)

HelmertzMedlem sedan maj 2005353 inlägg

Man kan inte streama PDF-filer på något sätt? Ren gissning.. :)

hltmMedlem sedan nov. 2004438 inlägg

Klart man kan streama. Funkar med allt innehåll på webben. Byt filtyp till dinfil.dittfilformat-strm så går den inte att spara, hindra högerklick, läsa/visa källa, kopiera text eller nånting - klockrent... :OO :e
Nä, Palle har helt rätt, men vill man ha så kostar det. Problemet är mer att allt/det mesta går att överbrygga om man vill.

Vänd på ditt problem, varför ens visa så pass hemliga handlingar? Fundera istället i banorna att visa "light"-varianter/teasers av dokumenten, kräva inloggning f dem så att du/ni vet vem som begärt ett visst dok vid viss tid, märk upp det osv. Tänk mer i den riktningen, men det beror som sgt på skyddsbehovet. :)

HelmertzMedlem sedan maj 2005353 inlägg

hltm skrev:

Klart man kan streama. Funkar med allt innehåll på webben. Byt filtyp till dinfil.dittfilformat-strm så går den inte att spara, hindra högerklick, läsa/visa källa, kopiera text eller nånting - klockrent... :OO :e

Mobba mig bara, gör det.. ;)

DannyMedlem sedan juli 200412 913 inlägg

Frågan är hur säkert det är med lösenordsskyddade pdf'er!? Jag frågade i denna tråd förut:

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=1034534#post1034534

men sirPeter svarade inte... *hrrrrrm* :)

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)