DrossyMedlem sedan sep. 200435 inlägg Hej!
Jag vet inte om detta är rätt forum för min fråga, men jag gör ett försök... Från början var min sida uppbyggd av frames. Indexfilen bestod av ett frameset med meny till vänster och startsida till höger. Nyligen fick jag för mig att göra en horisontell meny istället, som länkas in på de olika sidorna med hjälp av ett script. Nu har jag alltså inget behov av mina frames längre. Eftersom jag var rädd att sökmotorerna skulle tappa bort sidan om jag började trixa med indexfilen behöll jag framesetet och gjorde vänsterramen endast 1 px bred. Men hur gör jag enklast om jag helt skulle vilja ta bort mina frames och ha startsidan som indexfil? Är det bara att klicka "Deleate" och ta bort hela den nuvarande indexfilen + de tillhörande sidorna som jag kallat left.html och right.html, och sedan byta namn på startsidan och kalla den index.html? Är det någonting mer jag bör tänka på?
I dagsläget består indexfilen av väldigt lite kod, medan startsidan (som jag alltså vill använda som ny indexfil) innehåller stora mängder kod, olika javascript m.m. Är detta till någon nackdel? Måste man anmäla om sidan till sökmotorerna? Är livrädd att ställa till det så att sidan blir obrukbar, det vore så typiskt mig!
DrossyMedlem sedan sep. 200435 inlägg zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Sökmotorer kommer tacka dig för att sluta med frames! ;) Det du bör tänka på är att innehåll och funktion finns utan klientskript, och att inga länkar slutar fungera.
Jag testade din sida utan bilder, skript och stilmallar. Det ger en ganska bra bild av hur sökmotorer ser din sida. Det kan vara säkrare att använda ett serversidesskript för att inkludera menyn. Tex:
<?php include('meny.html'); ?>
När det gäller gamla länkar som left.html så bör du göra permanenta redirects. Det kan du göra med .htaccess
Redirect 301 /~u81904877/Sidor/left.html [url]http://web.telia.com/~u81904877/Sidor/[/url]
DrossyMedlem sedan sep. 200435 inlägg Stort tack för hjälpen, men det här blev nog lite för avancerat för mig... Menyn är gjord i programmet Sothink DHTMLMenu, och jag gjorde en JavaScript Include File enligt anvisningarna i programmet. Ännu så länge fungerar det bra.
Var någonstans i koden lägger jag permanenta redericts?
Kan jag i övrigt byta indexfil på det sätt jag beskrivit här ovanför?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Ja visst, du kan byta indexfil.
Sökmotorer och användare utan JavaScript kan inte navigera på din sida. Om du använder ett menyskript som är användbart även när JS inte stöds/är inaktiverat är du på rätt spår. :) (Tex UDM4)
Redirects lägger du i en fil som heter .htaccess
DrossyMedlem sedan sep. 200435 inlägg Ojdå, jag har inte tänkt på att det kan finnas användare som inte ser JavaScript. Kanske måste fundera om då det gäller menyn...
Som du säkert har förstått är jag nybörjare och detta är min första webbsida. Måste därför få fråga vad du menar när du skriver att "jag bör tänka på att innehåll och funktion finns utan klientskript". Exakt vad är ett klientskript?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg JavaScript är ett "klientskript", eller snarare ett klientsidesskript eftersom det skriptet körs på klientsidan (alltså i webbläsaren). Ett annat exempel är Java. (Java kan också köras på servern, och då kallas det för serversidesskript. :))
I IE kan man inaktivera skript via Verktyg > Internet-alternativ > Säkerhet > Anpassad nivå > Skript.
I Firefox är det Tools > Options > Content > Enable JavaScript.
I Opera är det Tools > Quick preferences > Enable JavaScript.
DrossyMedlem sedan sep. 200435 inlägg Menar du med andra ord att om jag gör om min startsida till indexfil bör den vara helt utan JavaScript? I så fall får jag stora problem, för just nu innehåller den script för rullande text och "swaping image" som jag gärna vill ha kvar. Skulle sökmotorerna få svårt att hitta indexfilen om den innehåller JavaScript, eftersom de inte klarar att läsa sådana?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg Jag säger inte att du inte får använda JavaScript, jag säger bara att innehållet bör vara tillgängligt utan JavaScript.
Sökmotorer kör inte JavaScript. Om du inte kan navigera runt på sidan själv när du inaktiverat js är det föga troligt att sökmotorer kan det.
DrossyMedlem sedan sep. 200435 inlägg Ja, nu fick jag mycket att tänka på... Just nu ligger sidan i topp på de flesta sökmotorerna då man söker på Anders Ekborg, men efter att jag bytte meny hittar de aldrig några "lösa" sidor, förutom någon enstaka som jag även har vanlig länk till. Fast för min del räcker det ju om själva startsidan hittas, eftersom det är den man vill ska komma upp vid sökningen.