<h1>Villkor</h1>
h1 {
margin:1em auto;
background:#f6f6f6;
color:#000;
text-align:center;
width:650px;
border-top:2px solid silver;
border-bottom:2px solid silver;
padding:.3em 0;
}
Nåt sånt kanske? :)
4 svar · 352 visningar · startad av biggles-1
Hej,
Har nu sökt i drygt en timme på wF och andra ställen, men kommer inte på hur jag skall komma runt följande problem i IE, även om jag vet att där ligger problemt.
Använder en ”avdelare” som avgränsas av två horisontella linjer med mellanliggande grå bakgrund som även visar en rubrik.
FF visar avdelaren som jag vill, medan IE visar den nästan dubbelt så hög. Hur får jag IE att visa lika som FF (visar det i HTML för att åskådliggöra problemet, men får ingen skillnad i den CSS kod jag använder!)
<hr width="650">
<table width="650" align="center" bgcolor="#F6F6F6">
<tr>
<td align="center">
<h1>Villkor</h1>
</td>
</tr>
</table>
<hr width="650">
Ser ut så här!
http://member.webforum.nu/8423/test_radhojd_bild.htm
Hur löser jag detta?
Tack på förhand! biggles-1
<h1>Villkor</h1>
h1 {
margin:1em auto;
background:#f6f6f6;
color:#000;
text-align:center;
width:650px;
border-top:2px solid silver;
border-bottom:2px solid silver;
padding:.3em 0;
}
Nåt sånt kanske? :)
Tack, för det löste det jag ville uppnå genom att använda CSS och dessutom följdfrågan jag hade på lut, hur få avdelaren tajtare *ler*. Själv letade jag bara efter ett sätt att komma runt problemet med IE.
Av nyfikenhet, är jag däremot fortfarande intresserad av hur du skulle hanterat detta enbart i HTML? Måste vara så att IE och FF hanterar detta olika.
Du vill inte använda enbart HTML, och du kan inte hantera det med enbart HTML. Du måste använda CSS, eftersom IE och Fx har olika marginaler på H1 och förmodligen också på HR.
Eftersom HTML är till för att beskriva ditt dokument, och CSS är för att presentera det, så är en lösning i "HTML only" ointressant och kanske till och med omöjlig. :)
Oki dok zcorpan,
Hmmm ..... samtidigt är det lite svårt att smälta för en gammal gubbe som mig, att en lösning i "HTML only" skulle vara ointressant eller kanske ens möjlig. För egen del har jag börjat pula med CSS först på senare tid, och innan dess var det HTML som gällde. Att hitta rätt i CSS-djungeln är tusan mig inte helt lätt, det visar väl bara många av inläggen här på wF *ler*. Vet själv hur många gråa hår jag skaffat mig under våren.
Tack än en gång. / biggles-1
P.S. När jag väl hade fattade galoppen för att omsätta din lösning, på i min verklighet tre tabellceller (blev ett antal div *ler*) blev det riktigt bra. Helnöjd!