eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Tja,
Det var ett tag sedan jag körde css nu, så jag skulle behöva lite enkel hjälp. Jag vill postitionera fyra delar av en sida, ungefär som att ha frames, fast i css. En "topframe", två på sidorna, lika stora, och en centrerad, där det mesta av innehållet ligger. Ska jag då skapa 4 olika divar till att börja med?
Mvh Erik
red..
.Header {
background-image: url(../i/Header_Bg.jpg);
}
Det ger ju mig en bra top iaf! Kommer ihåg lite. Hur skriver jag för att få fram "sid-framarna" sedan? Har bara jobbat med frameinnan! Jag vill att det ska vara "utfyllnad" i kanterna, typ *,800,* , som man hade skrivit med frames?
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Jag tyckte och tycker CSS-layouter är svårt. Men jag har lärt mig massor av att titta på olika demoexempel som visar hur man kan göra. Här är två sådana som jag gillar:
http://www.ssi-developer.net/main/templates/
http://css-discuss.incutio.com/
Mitt råd till dig är att kolla igenom olika exempel. Försök sedan göra en enkel layout och fråga här om du inte förstår något. :)
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Tja,
Tack för det!
Jag har nu kollat ett script och modifierat det, se:
http://www.starpalace.se/test.htm
Men varför kommer den högra kolumnen där nere?
Mvh Erik
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Float har inget värde som heter center. Mittenkolumnen kommer alltså inte att flyta alls.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Ok, tack! Det ändras dock inget om jag tar bort float: center. Hur ska jag ändra för att få upp kolumnen då?
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg Kör float:left på alla tre, om alla tre då har fasta värden.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Resultatet jag vill åt är att ha en mittenliggande med fast värde, typ 600px, och sedan en åt vardera håll, right och left, som fyller ut resten. Löser jag inte detta med float? Tydligen inte =(
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Naturligtvis ändras inget om du tar bort float:center. Eftersom det är ett felaktigt värde så användes det inte. Du måste ju ersätta det med ett fungerande värde.
Gör som Okkido sa, använd float:left på alla tre. Då kommer de att läggas bredvid varandra.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Nu gjorde jag det, men nu kom texten under de andra. Jag vill ju ha dem i jämnhöjd. Se länken.
Vad innebär float egentligen? Är det att de ska vara "vänstercentrerade"?
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg
Vad innebär float egentligen?
Läsvärt: Flytande formgivning :)
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Tackar för det tipset!
Förstår dock ändå inte varför right ligger under de andra. Är det för att den inte får plats på raden? Det borde väl den göra?
GuffaMedlem sedan juni 2004533 inlägg Ja, det beror på att den inte får plats. Du har ju border på mittenelementet, det innebär ju att den totala bredden blir mer än 100%.
Lägg en div-tagg inuti mittenelementet som du sätter border på istället.
eriksMedlem sedan apr. 20011 418 inlägg Så fick man göra ja. Tack.