Gör en hemsida åt ett företag som mer eller mindre kräver att den skall gå att visa i DW's designläge, då de skall göra många textuppdateringar och sådant själva..
Hur bra stödjer designläget CSS egentligen? Av det lilla jag sett själv drog jag slutsatsen att stödet var väldigt väldigt begränsat, och att programmet inte klarar av att visa en sida som är uppbyggd med lager (har iförsig sett css-lager knappar och grejer i dw). Hoppas jag har fel här, annars är det bara att återgå till tables.. :(
(Kunden hävdar att han kört flera css-baserade sidor i DW's designläge. Kan det vara min kod som spökar?)
Om det nu bara är texten som de ska kunna ändra, så borde det väl inte göra nåt om alla stilmallar inte läses in. Frågan är om dom ska ändra innehåll eller design själva.
För övrigt vet jag inget om Dreamweaver.
Men vad tusan.. Jag kollade precis själv hur det såg ut i DW och det funkar ju perfekt.. Jag kanske borde undersöka vad min klient kör för version istället för att skapa meningslösa trådar här på wF.. :P
Försökte för några månader lägga in en helt CSS-baserad design liknande http://member.webforum.nu/2241/bottenfast_sidfot_plus_tvaspalt.html i DW:s designläge och därefter bygga ut den (vi pratar om en design baserad på inbördes flytande block och en och annan marginal).
Resultat ? - DW kraschade efter det med jämna mellanrum lite hipp som happ vid redigeringar och resultatet i WYSIWYG-läget liknade öht inte slutprodukten speciellt mycket hur jag än trixade...
Men å andra sidan har du ju WISIWYG-stöd i DW för absolutpositionerade lager... Och det verkar funka betydligt bättre än "senaste CSS-praxis plus ett och annat CSS-hack"...
Så det kanske är till att bita i det sura(?) äpplet och köra absolutpositionerat för att blidka kunden om du får problem...
I övrigt kan jag bara tillägga att jag personligen tycker att DW:s CSS-redigeringsstöd är helt OK - men att det emellanåt är lite byngligt att göra de CSS-layouter man vill i Designläget (som jag menar när jag pratar om WYSIWYG-läget)
Nu undrar ni säkert varför jag svarar på tråden...
...men jag bara skulle säga att jag använder mig av externa sidor som slutar på .ascx som jag bara laddar in i min design. På så sätt gör jag först min design som jag vill ha den, i Firefox (+ hack för IE), sedan flyttar jag över allt innehåll till externa sidor. På så sätt så kommer du bara se texten, helt utan formatering, i Dreamweaver, vilket egentligen gör det enklare att formatera, eller snarare lägga rätt markup på hela altet.
Så DW e bra på absolut positionering, och även <div relative><div absolute></div></div> positionering där du positionerar relativt till en relativ div, om du fattar.
Den är däremot ganska dålig på floats och sånt, men som tummregel har jag att om du lyckas få din sida att funka både i IE och i Firefox/Opera/Safari så har du även lyckats få den att funka i Dreamweaver. Så har det varit för mig.
132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.58439ac5