Wow, vilken nyårspresent :D
Kan du redigera så du har ett blanksteg till sista parantesen i din länk också.
Den ger en 404:a som du har den nu.
17 svar · 825 visningar · startad av Andreas Back
Slängde efter att ha sett "aliensidan" (liknande http://www.menthos.com/~andy/example.html ) kvickt ihop ett progg för att göra just såna sidor , intresserad? http://www.menthos.com/~andy/bmp2html.zip .
Har ni några förslag eller hittat några buggar så är det andy@menthos.com som gäller
Trevlig nyår!
(och nu är även blankstegen fixade ;o)
[Redigerat av Andreas Back den 31 dec 1999]
[Redigerat av Andreas Back den 31 dec 1999]
Wow, vilken nyårspresent :D
Kan du redigera så du har ett blanksteg till sista parantesen i din länk också.
Den ger en 404:a som du har den nu.
Har testat lite nu med programmet och kan meddela att det fungerar klanderfritt i Win2000 :D
Hur är det med Mackarna. Finns det möjlighet till en version för dom också??
En liten önskan vore om bilderna inte stretchade sig automatiskt.
Bättre om man själv gör detta i ett bildprogram så får man dom som man vill ha dom.
Fungerar som sagt annars mycket bra.
En efrertanke:
Sådana här trevliga tillbehör och tips från webForums användera skulle nästan samlas på en speciell sida här på webForum.
(med donatorernas medgivande förstås)
[Redigerat av FlashX den 01 jan 2000]
Att bildernas storleksföhållande ändras beror på att progget gör varje pixel till en bokstav och då inte bokstäverna har förhållandet 1:1 (höjden=bredden) så blir det så :o(
Det skulle däremot nog gå att fixa om någon vet om det i specifikationen i "pre" - taggen i html står vilket förhållande bokstäverna skall ha, i så fall bör det att gå att kompensera för. tex att programmet hoppar över varje x'e lodrät pixel.
Progget skulle även kunna skrivas om i java och då kunna köras på vilken maskin som helst... får se om jag orkar med det ikväll :o)
[Redigerat av Andreas Back den 01 jan 2000]
Ja en Java-version för oss Mac-användare skulle vara en underbar grej! Jag skulle vara oerhört tacksam Andreas!
------------------
Med vänliga hälsningar,
Sune Andersson, webForum Admin.
Du har ju helt rätt Andreas. Jag borde ju fattat att en bokstav inte är helt kvadratisk :)
Alltså, nu blir jag så nyfiken på detta program!!!
En javaversion vore toppen för oss med Mac, då funkar det ju för alla opertiv.
Om man kör med typ courier som typsnitt borde det funka efteresom de bokstäverna ska ha lika stort värde på bredden om jag inte minns fel.
------------------
/Petra
"pre" taggen som läggs in i html filen gör så att webläsaren använder en s.k. "monospaced" font, dvs att alla tecken är lika breda.
När jag tog ett screenshot i netscape visade det sig att font med storlek -1 är 5 pixlar bred och 12 hög (inkluderat mellanrummet mellan raderna), att göra bmp bilderna 50% smalare ger ett bättre resultat, men jag tror att andra läsare (tex Opera) har annat radavstånd... några idee'r?
/Andreas
Vi har en javaversion :o) http://www.menthos.com/~andy/bmp2htm.class .
(fristående program, ingen applet)
Programmet tar emot gif / jpeg filer i url format så om någon vill leka med en bild på hårddisken är det lättast att först öppna denna i sin favorit bläddrare och kopiera adressraden.
Själva html filen hamnar antagligen i samma katalog som progget körs i från.
Och sist.. lite pinsamt, men jag har ingen aning hur man får fönster att stängas när man "kryssar" dem, så tills vidare får quit knappen duga...
Hej Andreas!
Jag är tacksam för att du ger dig tid att försöka lösa våra önskemål om Java-version. Men jag förstår inte hur jag ska använda det i alla fall på en Mac. Behöver jag något speciellt program för att kunna köra det? Kör jag det via en webbläddrare? Det är ingen Applet säger du utan ett fristående program... alltså kan jag inte köra Apples Appletläsare, och programmet vill inte gå igång av sig självt...
Tacksam för hjälp då jag är väldigt nyfiken...
Sune
Mina instruktioner kanske var lite väl "luddiga", andledningen är att jag själv inte direkt har någon aning, I win9x (det enda jag själv har någon erfarenhet av) laddar man hem antingen "java runtime environment" eller "java software development toolkit" (bägger från www.java.sun.com . och kör det från en dospromt med kommandot "java bmp2htm".
Mac har jag desvärre ingen erfarenhet av, men www.java.sun.com bör vara ett ställe att börja på.
Någon som har någon erfarenhet av att köra fristående javaprogg på mac?
Sune, har du MJR... eller heter det MRJ? Nåja, Macintosh Runtime Java-program i alla fall.
Nu har jag själv inte provat Anders program, men kommer att göra det så fårt min Mac är frisk igen (läs mer om det under Mac hårdvara).
Jag är dööööööööönyfiken i alla fall! :)
------------------
/Petra
Roligt litet program det där... Hoppas nu att inte alla sidor kommer att se likadana ut i framtiden... ;)
------------------
// BIRE
http://bire.cjb.net
bire@telia.com
Ja, jag har MRJ, Petra. Det är just Apples Appletläsare som jag tidigare nämnde. Jag försökte att droppa det på denna och fick då helt riktigt reda på att det inte var en Applet. Går det att göra det till en Applet (jag kan inget om Java och har egentligen inget gott att säga om Apples Applemöjligheter) Det skulle vara kul att kunna säga att äntligen ha sett något som fungerade...
Har gjort en del liknande grejer, bl.a. PNG2TABLE som blir så här
http://www.skip.informatik.gu.se/~gunnar/test/test.html
(Tungladdad och funkar endast i senare IE-versioner)
Programmet har jag gjort i MacPerl och även kört i Windows. Kan göra ett program för "Alien-funktionen" om någon är intresserad.
------------------
----------------------------
Gunnar Liljas - webbutvecklare
Leon Reklambyrå AB
Norrköping
Java versionen var faktist ursprungligen en applet. Andledningen till att jag inte fick det att funka var att jag inte har någon anin g om vart html-koden då skulle kunna skickas. Så vitt jag vet får inte applets röra något utanför själva appleten. Jag försökte skicka allt till en sk TextArea (typ det jag precis knappar in meddelandet i :o), men redan en bild på 32x32 blev för mycket text för en sådan (den vägrade lägga till mer ...).
Tack för programmet Andreas. Satt och lekte med det igår och hittade en bugg. Gjorde först en html-fil utan att avsluta programmet och allt fungerade bra. Sedan skulle jag göra en till och då fick jag nått felmeddelande när jag skulle markera textfilen.
Synd att html-filerna blir så fruktansvärt stora.
------------------
/ Torbjörn Hansson
Nog för att de blir stora alltid, när jag utan att tänka mig för konverterade en *stor* bild blev html filen 6mb :o) hehe
Så fort jag giter tänker jag göra så att de ialla fall blir lite mindre, som det är nu får varje pixel en font tagg, oavsett om även nästa är av samma färg, detta är ju onödigt :o)