webForumDet fria alternativet

smart att dela upp CSS filer?

9 svar · 407 visningar · startad av Calevan

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

Jag har sidor som kräver lite olika CSS info för att fungera som tänkt, dvs jag kan inte ha en fil till alla sidor. Att ha allt gemensamt i en fil och sen lägga till det specifika som ska gälla för den aktuella sidan är ju en möjlighet, men på något sätt så känns det snyggare att ha allt samlat i filer utanför själva koden för sidan.

just nu har jag delat upp det i två sidor. min första-sida har en css fil och resten av alla har en fil. dock så leder detta till att samma kod finns två gånger vilket känns väldigt fel.

jag har sett hur vissa inkluderar css filer i varanat och importerar framochtillbaka, något jag inte förstått. är det en smart grej? att lägga små delar i många filer och sen bara inkludera dem på sidorna?

hoppas någon fattar vad jag menar, och kan komma med några bra tips! tack!

aronMedlem sedan mars 2004485 inlägg

Jo det kan vara smart att dela upp i många CSS-filer, då kan man göra generella CSS:er som man använder på alla sidor man använder och även extra för speciella sidor.

Sen så används ofta @-metoden för mer avancerad CSS eftersom den inte laddas av gamla webbläsare.

Erik JuhlinMedlem sedan maj 200010 687 inlägg

Tänk bara på att Netscape 4 inte klarar av flera länkade stilmallar i samma fil.
Det är inte bara att designen blir konstig, sidan funkar inte alls.

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Jag har sidor som kräver lite olika CSS info för att fungera som tänkt, dvs jag kan inte ha en fil till alla sidor.

Ehm - jo det kan du faktiskt om du använder ett litet trix ;)

Du kan nämligen (helt legalt och validerande) ha ett id-attribut på bodytaggen i HTML (och XHTML 1.0) - och genom att märka upp de sidor som kräver annorlunda CSS med ett unikt ID för sidan i body för de sidor som kräver "specialare", kan du klämma in utseende för en hel webbplats, inklusive specialsidor, i en och samma CSS-fil ;)

Exempel:

<body id="guestbookpage"> .... </body>
<body id="errorpage"> .... </body>

gör att du kan ställa in speciella utseenden för de sidorna med CSS i stil med

.normaltext {background-color: white}
#guestbookpage .normaltext {background-color: #456789}
#errorpage .normaltext {background-color: #987654}

och så vidare ;)

jag har aldrig riktigt förstått när det är bra att använda id och när man bör använda class. class kan finnas fler gånger och id bara en, så mycket vet jag, men jag kör class raktöver, då det verkar funka.

tack för ditt svar jarvklo, är det tom så att du rekomederar att göra så som du föreslår?

missModestyMedlem sedan apr. 2005254 inlägg

Här ger Guffa en bra beskrivning av specifiteten när det gäller id och class:

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=125946&forumid=12

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

är det tom så att du rekomederar att göra så som du föreslår?

Jag har använt metoden med framgång - så visst kan jag rekommendera den om du vill slippa dela upp CSS-filer... Men det beror också på hur stor CSS-filen blir om jag tycker att det är praktiskt eller ej ;)

... och du *kan* köra CLASS på bodytaggen istället för ID om det känns mer hemma eller logiskt så ;)

ok, tack! jag kör på ditt förslag då, filen blir inte så stor så att inte jag kan hålla reda på sakerna i den ialla fall :)

och jag testar med id, verkar spännande att pröva något nytt!

tack!

missModesty skrev:

Här ger Guffa en bra beskrivning av specifiteten när det gäller id och class:

http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=125946&forumid=12

tack

missModestyMedlem sedan apr. 2005254 inlägg

För övrigt ska du välja efter vad som blir mest lättläst och lättarbetat. Det är ju det som är meningen med att ha stilmallar. När du gör en hemsida ska du strukturera upp och namnge allt så att någon som inte har en aning om vad du gjort bara kan titta på koden och jobba vidare.

Tänk inte att du antingen ska ha en stilmall eller flera utan välj efter behov. Om den inte är så stor så räcker det med en. Men sväller den ut så kan det vara läge att dela upp den. Om du delar upp den så gör du det på ett sätt så man inte ens behöver en förklaring till vad som finns var.

211 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
208 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)