börjar komma någon vart med mina divvar nu, men har lite problem kvar. har en div där alla mina bilder ska ligga i. alla bilder i sig bor i en div för att få snygg skugga på dem. problemet är att de i sin tur inte alls vill bo i den stora diven utan när den tar slut så fortsätter de bara ut... se sidan så förstår ni:
felet är inte att jag inte får fram en scroll utan att bilderna inte ligger i divven. jag vet inte hur det ser ut för dig, men så här ser det ut, det har inget med overflow att göra så vitt jag kan se.
1. jag vet inte den exakta storleken på bilderna som ska visas. tex blir ju måtten olika beroende på om bilden är stående eller liggande.
2. jag såg inte alls hur de skulle påverka det hela.
eftersom du skrek så högt testade jag och precis som jag misstänkte hjälpte det inte ett dugg. om du kanske kan förklara hur du hade tänkt att det skulle fungera så kanske det går att fortsätta på ditt spår, men jag tror att lösningen är något annat. tack för att du försökte, jag låter storleken på bilderna stå kvar en stund ifall du vill se hur det ser ut (dvs att det inte hjälpte).
Felet med att bilderna inte håller sig i div:en uppstår ju när webbläsaren inte vet storleken på bilderna eftersom bilderna inte har laddats än. Ifall du laddar om sidan efter att bilderna har laddats (och ligger i cachen) så fungerar det. (Eller det gjorde i alla fall det förut...) Ifall du sätter storleken på bilderna så vet webbläsaren hur stora de ska vara innan bildfilerna har laddats, och problemet uppstår inte.
Egenskapen overflow-y fungerar enbart i IE.
En bidragande orsak till att det inte fungerar kan vara att du gör img-taggarna till block-element, men de ligger i a-taggarna som är inline-element. Ett inline-element bör inte innehålla block-element. Gör länkarna till block-element också, och då kan du ju lika gärna sätta skugg-effekten på dem.
Jag vet inte vad du bygger dina påståenden på, men inget av dem hjälper för mig och helt ärligt så tror jag inte ett dugg på att sidan måste veta storleken på bilderna för att fungera. men jag kan givetvis ändra åsikt om jag ser bevis på det.
att overflow-y inte fungerar fullt ut känner jag till.
jag tog bort så att det inte längre är länkar utan bara vanliga bilder, och problemet kvarstår. altså är det inte det som är felet heller.
låter sidan ligga uppe med tumnaglar som har en given storlek och inte är länkar så att du kan se att problemet kvarstår.
tack för att du försöker.
råkar du eller någon annan ha några andra förslag?
Ta bort position:relative på .img-shadow img.
Den ställer bara till bekymmer i IE och du har ingen användning för den. Eller hade du tänkt dig något speciellt med den???
Guffa skrev:
Egenskapen overflow-y fungerar enbart i IE.
Nej precis. Lägg till overflow:auto oxå, så blir det bra i FireFox med. :)
Ta bort position:relative på .img-shadow img.
Den ställer bara till bekymmer i IE och du har ingen användning för den. Eller hade du tänkt dig något speciellt med den???
jag använder den och den ställer inte till några bekymmer så vitt jag kan se.
441 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25