webForumDet fria alternativet

Äntligen har jag mina simulerade frames!! – Hur rensar man nu bort överflödig kod?

HTML & CSS

13 svar · 484 visningar · startad av biggles-1

Medlem sedan jan. 2005125 inlägg
Frågan#1

Äntligen har jag nu min mall klar baserad på "simulerade frames", efter MYCKET svett och frustration. Är första gången jag överhuvudtaget använder CSS, och tog mig ”nog” vatten över huvudet *ler*.

Med lite hjälp via webForum (tack Insider!) och framförallt praktiskt prövande (lärorikt och j-vla frusterande!) under en veckas tid och hur många timmar som helst, har jag då kommit till ett delmål i all sin enkelhet (ni får gärna småle åt mig för det gör jag NU själv, men inte i veckan *ler*).

http://member.webforum.nu/8423/Simulerade_frames_5.html

Då jag egentligen inte vet riktigt vad och hur jag gjort, undrar jag nu om det finns något sätt att ”rensa” i ett CSS-dokument, för att få bort allt kod som jag inte behövs? Ett program eller tjänst som typ Tidy, syntcheck, Validering via W3C, o s v, eller är det bara ett tränat öga som gäller?

Simma lugnt! / Biggles-1

P.S. Har ni några synpunkter tar jag tacksamt emot dessa!

-----------------------

Tillägg 13:55 - Säg den glädje som varar för evigt*ler*. Ser att mallen plötsligt inte fungerar i Firefox (menyn följer med scrollningen), några förslag på "hack" liknande, suck?

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Dropdownen fuckar sig i FF också.

Medlem sedan juni 2004533 inlägg

Eftersom du använder olika hack för att olika webbläsare ska uppfatta css-koden olika, så tvivlar jag på att det finns något automatiskt verktyg som kan göra något vettigt med koden. Bland det första som ett rensningsprogram skulle ta bort vore ju sådana saker.

Medlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Hm.... förstår inte hur länken till "456bereastreet" skulle lösa problemet (är inte tankeläsare m_soderlund *ler*), då Roger´s sida är basen till det jag gjort *ler*. Fungerar ju som jag vill i IE med meny från Suckerfish. Jag har inte några problem med dropdown´n i FF, utan bara att den inte fäster meny som följer med vid scrollning.

Hur som helst så ger jag nu upp för den här gången och återgår till att ta fram det jag behöver i HTML och FRAMES , och möjligtvis lite CSS för utseendet!

Det har varit en mycket intressant vecka som sugit musten ur mig tidsmässigt och där jag lärt mig en hel del. Nu måste familjen åter få lite tid inför helgen.

Är det någon som kommer på en lösning till "problemet", så maila mig gärna!

Trevlig helg / biggles-1

P.S. Synd att det inte fanns en "reningsprocedur" för även CSS.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag kör Opera och får inte fram nån meny alls?!

"456bereastreet" funkade inge vidare heller, textrutorna hoppade ovanpå "frames" när jag scrollade...

Medlem sedan mars 20041 505 inlägg

Tänk efter om du verkligen behöver ha "frames", dvs. fast sidhuvud och sidfot. Enligt mig är det inte viktigt längre.

Idag byggs fler och fler hemsidor helt utan frames, så de flesta Internetanvändarna är vana vid att scrolla upp till toppen igen när de ska återvända till menyn.

Frames eller inte frames, ja det är frågan.

Jag är ute efter att kunna lägga en varukorg som är synlig i rutan och som inte skall kunna scrollas bort, menyer med dropdowns och sökbara sidor (m a o egentligen inte frames). En upp till och en ner till.

Använder en enkel webshop (EasyShop 3.5) som använder javascript för sin varukrog och därmed inte behöver cookies liknande, utan kan läggas i en "frame".

Vad gäller meny´n trodde jag att jag hitta lösningen i vanliga frames, men kom just NU underfund med att menyer med dropdowns inte går att använda!! Menyerna faller ju ner bakom "innehållssidan", om jag har en horisontell meny (vilket är vad jag vill ha). Snopet!

Är det någon som har en bättre lösning, säg gärna till. Går det t ex att istället låta dropmenyerna "falla" uppåt, för då är jag plötsligt hemma igen!

Trevlig kväll!

Medlem sedan apr. 2005254 inlägg

Här kommer jag med ett ogenomtänkt förslag som du kan skissa vidare på:

<div id="container">
	<div id="shopheader">
		här är headerelement
	</div>
	<div id="instrBox">
		här är instruktioner
	</div>

<div id="mainBox">
		blabla<br>
		blabla<br>
		blabla<br>
		blabla<br>
		blabla<br>
		blabla<br>
		blabla<br>
		blabla<br>
		blabla<br>
		blabla<br>
	</div>

<div id="cartBox">
		här är varukorgen 
	</div>
	<div id="shopfooter">
		här är footerelement
	</div>
</div>

och i din css-fil:

#container {
	margin: 10px;
	width: 750px;	
                text-align: left;
}

#shopheader {
	height: 40px;
}

#instrBox {
	width: 200px;
	margin: 0px;
	position: relative;
	float: left;
}

#mainBox {
	width: 400px;
	margin: 0;
}

#cartBox {
	width: 150px;
	margin: 0;
}

#shopfooter {
	height: 40px;
}

Sen använder du diven shopHeader till headern, instrBox till instruktionerna hur man handlar, mainBox till det man kan handla, cartBox till varukorgen och shopfooter till footern. Jag har säkert inte fått rätt på pixlarna men du kommer ändå få ändra dem till den storlek du vill ha.

Vad jag försökte åstadkomma var en sida med instruktioner till vänster, varorna i mitten och korgen till höger. Du får säkert skissa vidare på den och jag garanterar inte att den inte innehåller fel. Det var som sagt var bara en snabb skiss...

Hm .... intressant, du menar att detta skulle fungera som jag skrivet ovan, med ett antal sidor att kunna gå emellan (därav meny´n), utan frames och utan att jag tappar bort varukorgen?

Jag är för okunnig och lite för trött för att förstå riktigt hur du tänker dig, men är intresserad av att pröva vet bara inte hur. Hade du tänkt dig att jag utgår från en statisk sida eller en med frames?

Sov gott! / biggles-1

P.S. Snabb skiss *ler*. Tänk på att du skriver det till en som suttit en hel vecka (de simulerade frames´n ovan), med något som förmodligen de flesta av er gör på en kafferast. Jaja .. alla har vi väl börjat någonstans *ler*.

Jag läste inte så noga vad du skrivit innan utan reagerade bara på

en varukorg som är synlig i rutan och som inte skall kunna scrollas bort

och missade det du skrev om EasyShop 3.5. Får skylla på för mycket kaffe idag... ;)

Men du verkar vara en person som inte har något emot att sätta sig in i nya sätt att lösa saker på. Så varför inte sätta dig in i hur man skickar information mellan sidor? Det är absolut inte krångligare än att försöka simulera frames ;)

Jag kunde så klart inte låta bli att trixa med hur man får en kundkorg att vandra med när man scrollar sidan. Som om jag inte har annat att göra. Till slut kom jag på trixet. Då kollade jag upp EasyShop 3.5 och upptäckte att den har du ju ingen nytta av. Varukorgen är en java-applet som ska sitta i en frame. Du får helt enkelt följa deras layout-förslag och antingen lägga korgen i en ram överst eller underst och sen får kunderna scrolla.

Så här sitter jag med en vandrande kundkorg som varken du eller jag har någon nytta av... :(

Gör det lätt för dig. Kolla deras demoshop, visa källa. Så kan du gå igenom deras ramsystem.

http://www.dataforlaget.nu/se/demo/es35/index.html

Modesty,

Tack för att du tar dig tiden och bjuder på din kunskap, uppskattat!

Dataförlagets demoverision (har idag den skarpa) är jag väl förtrogen med, liksom deras enkla weblösning EasyShop 3.5. Den passar mig då den ger en viss (!) frihet till att själv utforma sidorna (dessutom ingen månadsavgift), då en "standardshop" typ deras demo blir så himla trist *ler*.

Problemet är, att JA frames måste finnas med i bilden och därav mina försök till att "simulera frames" via CSS och kunna lösa lite av problemet, med känt resultat *ler*.

När jag nu INTE fått "det här" att fungera som tänkt, bygger jag nu vidare på det skelett till webbutiken jag redan gjort i vanlig enkel HTML/frames, utan synliga frames och bara i topp och botten. Meny´n får bli en vanlig skriven meny med länkar, snacka om basic *ler*!

Detta läggs upp på ett webhotell om några veckor, och arbetskopian blir vad FSB godkänner, för att vi skall få ett betallösenavtal/certifiering för kortbetalning.

När sidan sedan är uppe och rullar, får jag se om jag orkar och vill ta tag i en annan butiklösningen (då vill jag det förmodligen *ler*).

Just nu släpper jag det här för denna gången.

Ha en trevlig kväll / biggles-1

P.S. Jag ligger på en helt annan kunskapsnivå än de flesta av er vad gäller HTML/CSS/Java (vad är det?) o s v, MEN jag är nyfiken och "modig" *ler*. Har slagit min panna blodig MASSOR av gånger, OCH med åren har den blivit ganska tjock OCH jag har lärt mig OCH varit med om MASSOR och tänker så fortsätta.

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)