webForumDet fria alternativet

Länk till fil på servern?

HTML & CSS

4 svar · 313 visningar · startad av erik06

Medlem sedan maj 20052 inlägg
Frågan#1

Hej.
Jag försöker få till att om man klickar på en länk på en (publik) webserver, så sk man kunna få hem en .csv-fil. Problemet är att biblioteket på webservern är t.ex. C:\Dir1\Filer\fil.csv, och om man klickar på den länken hittas inte filen. Den länkas fel.
Jag har testat med: <a href = ../ C:\Dir1\Filer\fil.csv > Länk</A>, men det funkar inte. (Jag har för övrigt samma struktur på utvecklingsmaskinen.) Hur i hela friden kan jag peka ut filen på servern, utan att den måste ligga under själva webben. Jag vill alltså inte ha den där web-applikationen ligger utan just på c:\Dir1\Filer på servern.

Om jag bara pekar ut C:\Dir1\Filer\fil.csv, så pekar ju länken till filen på min egen dator, och det är ju ingen vits med för slutanvändarna.

Hoppas ni förstår mitt problem Det borde vara en simpel lösning, men jag kommer inte på den.

/E

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Går inte att länka till filer utanför webrooten på det viset. Antingen får du flytta filen till en mapp som man kan komma åt som besökare, eller så får du gå in och fippla i webbservern så att mappen med csv-filen läggs upp som en virituell mapp i webrooten.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Har du tillgång till PHP? Då går det att lösa!

<?PHP
$name = "/Dir1/Filer/fil.csv";  //  C:\Dir1\Filer\fil.csv
$fp = fopen($name, 'rb');

header("Content-Type: text/csv");  // Inte säker på mime-typen, kolla upp det...
header("Content-Length: " . filesize($name));

fpassthru($fp);
exit;

}
?>

Beroende på hur du gör kanske du bör ha nån säkerhetslösning så att det inte går att fiska rätt på vilken fil som helst utifrån en querystring t ex.

Medlem sedan maj 20052 inlägg

Jag har inte PHP, däremot är det en asp- (klassisk) sida. Kan man fixa det med FSO kanske?

/E

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

erik06 skrev:

Jag har inte PHP, däremot är det en asp- (klassisk) sida. Kan man fixa det med FSO kanske?

/E

Givetvis, http://www.sloppycode.net/Reference/FSO/Ref-152.html

Välkommen till wF förresten! :)

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)