CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg På den gamla goda tiden när man använde frames för allt kunnde man få en sida som såg ut såhär:
http://www.hattrick.org/
men en sidfot som alltid följer med när man ändrar storleken på fönstret, det som får "lida" är mainen, där det då det behövs kommer upp en scroll.
Precis detta vill jag få till på min sida (http://217.28.195.189/ny/) dvs, sidan ska aldrig vara större än ett fönster i webläsaren, utan mainen ska anpassa sig. Jag vill dock endast använda mig av divvar.
Har sökt som en galning och även försökt ställa frågan tidigare, men jag försöker formulera om problemet lite och se on någon av er vet!
jag tror att ett stort problem är att jag använder en div som rubrik. så när jag sätter mainen till 100% hög blir den för hög, eftersom den inte har 100% av skärmen att bre ut sig över...
Tack!
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Här är ett bra exempel att utgå ifrån:
http://member.webforum.nu/2241/bottenfast_sidfot_plus_tvaspalt.html
Sen kan du skippa din iframe och sätta overflow:auto i din "maindiv"
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg den sidan är ju helt statiskt? hur kan den hjälpa?
jo, jag skulle kunna inkludera alla sidor i den diven eller göra allt annat som separata filer och inkludera dem på alla sidor, men jag tycker inte att någon av de lösningarna är en vidare bra lösning, så att ha en iframe är det bästa och enklaste sättet att göra det på enligt mig. och det borde ju gå att få divvarna att fatta hur höga de ska vara...
edit1:
ah, nu ser jag... sitter på för liten skärm.
ok, sidfoten är fast i botten fram till texten i mainen gör att det inte går längre, då ska det helt enkelt bli en scroll på mainen och så ska bottendiven ligga kvar i botten...
edit2:
jo, det funkar ju så att den inte blir mindre än sidan, men om sidan jag ska visa är större än skärmen funkar det inte... precis samma problem som det jag har. mainen blir bara större istället för att få scrollbars. någon bra förslag på lösning till det?
tack!
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg (hur tar man bort inlägg?)
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Calevan skrev:
(hur tar man bort inlägg?)
Det gör man f.n. inte av bl.a. tekniska skäl...
mainen blir bara större istället för att få scrollbars. någon bra förslag på lösning till det?
Hmm... Då är du nog inne på att köra Transitional och använda en iframe är jag rädd... :birp
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg hmm. vilket fint svar :) kort så sa du att jag ska använda det jag har, men inte hur jag ska lösa problemet. inga idéer alls?
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Du får ursäkta - jag sov bara fyra timmar inatt och har inte riktigt orken att testa fram en mer detaljerad lösning just nu :r
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg "en mer detaljerad lösning" du har faktiskt inte gett en enda lösning :)
helt okay. men det vore väldigt snällt av dig om du har lust att titta på detta när du har ork! tack!
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg
Calevan skrev:
"en mer detaljerad lösning" du har faktiskt inte gett en enda lösning :)
Jodå - du fick från mig ett lösningsförslag som innebar att jag rekommenderade dig att byta <!DOCTYPE och meka med en iframe i den exempelfil som Insider länkade till om du inte var med på den.
Och den är, som sagt, inte detaljerad - men det är ett lösningsförslag oavsett om det funkar eller ej :)
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg fast då kollade du inte på hela tråden, för om du kollar in min sida så ser du att jag redan kör med Transitional och med iframe på min sida :) varför göra om Insiders fil så den blir som min? bättre att göra om min sida så jag vill ha den!
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Du har rätt - Ledsen att jag tog upp din tid och lycka till med sidan :bire
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg på ett väldigt långt och krångligt sätt har vi altså lyckats att komma.... ingenstans. du föreslog att jag skulle göra som jag gjort, problemet är bara att det inte fungerar så som jag vill, dvs jag är tillbaka till ruta ett.
men tack för ditt försök! :bire
kanske någon har något bra förslag? tack!
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg väldigt irriterande detta.... borde verkligen gå att lösa. eller är det bara att strunta i sin iframe och började koda på ett, enligt mig, dåligt sätt?
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Du borde kunna använda exemplet jag länkade till och kombinera det med en position:fixed på din logga, så den inte följer med när man scrollar.
Då behöver du inte använda nån iframe.
CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg men då måste man väl göra så som jag beskrev i inlägg två (inlägg tre totalt i tråden), dvs inkludera resten av sidan (meny, sidhuvud, sidfot) på alla undersidor? tycker inte det är en snygg lösning alls.
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Om du har tillgång till php är det jätteenkelt att inkludera innehåll i en <div>.
Men det funkar lika bra med en frame såklart. Fast det är ju lite trixigt med iframes, med scrollbars och marginaler som du kanske märkt.
SakuraMedlem sedan maj 20051 inlägg Kolla in denna sida som kanske kan vara till hjälp.
Tyvärr är det DHTML så lite script måste användas.
http://www.paulbellows.com/getsmart/balance_columns/