J.N.Medlem sedan apr. 20031 660 inlägg HEJ!
Jag har en kodsnutt där en länk skapas med span, OnClick och cursor, för att få en hand.
Dock fungerar endast handen endast i IE, inte i FF eller NS.
Länken fungerar, men den är svår att uppfatta.
Hur ska man skriva in cursorn utan att skriva om koden, dvs vad är fel i första kodsnutten?
<SPAN CLASS='link' style='cursor: hand;' OnClick="cw('lasmer.htm', '', '')">Läs mer</SPAN>
Omskriven:
<span><a href="javascript:cw('lasmer.htm', '', '')" >Läs mer</a></span>
InsiderMedlem sedan jan. 20001 003 inlägg 'hand' är ett påhitt, eller något IE-specifikt. Finns ej beskrivet i dokumentationen iaf.
Kör med pointer istället.
Varför kör du inte med <a> - taggen för din länk förresten?
Hand finns inte...
Nu när du nämner det kommer jag också ihåg det.
Jag var så säker på att den fanns, att jag inte kollade om den existerar, tittade endast på syntaxen.
http://www.devguru.com/Technologies/css/quickref/css_cursor.html
Det är inte min konstruktion att inte använda <a>, men finns det någon anledning att använda span på detta sätt?
Jag tänker på att onclick borde användas i samband med <a> eller ur någon valideringssynvinkel.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg Jag skulle nog göra såhär:
<a href="lasmer.htm" onclick="cw(this.href, '', ''); return false;" >Läs mer</a>
Detta för att det ska fungera när JS inte stöds/är inaktiverat.
("Läs mer" är f.ö. inte så bra länktext; det beskriver inte vart man kommer när man följer länken. I värsta fall kan man använda TITLE-attributet för att kompensera det. (Det kan ju hända dock att "lasmer.htm" handlar om just "Läs mer"... :) ))
InsiderMedlem sedan jan. 20001 003 inlägg Inte ur valideringssynpunkt...
Tänkte mer att det var en länk, och <a> är till för länkar.
Då slipper du bl.a att tänka på vad för cursor du ska ha, eftersom det "by default" kommer fram en hand.
Tack för svaret zcorpan, det var det jag tänkte på.
Har läst det på annat ställe här, men kom inte på exakt vad det handlade om.
"Läs mer", i det fall som jag testade med står det "Läs mer om förordningen".
Dock står det "Läs mer" på andra ställen på samma (och andra) webbplatser vi har.
På nya undviker jag det av den anledningen som du skriver.
Texten, och koden, är ett exempel, med endast nödvändig information.
Tex står det inte ['', ''] i originalkoden, här tillför det inget, därför borttaget.
Insider/zcorpan, jag ändrar till <a> istället.
Vet inte varför det är span från början.
Om man använder den omskrivna koden, och vill öppna länken i eget fönster går inte det, eftersom adressen som ska öppnas blir
javascript:cw('lasmer.htm', '', '').
Med zcorpans förslag blir det plötsligt möjligt att låta användaren själv bestämma om de vill öppna länken i nytt fönster!
Länken blir alltså exempel.com/lasmer.html
Perfekt! :h