webForumDet fria alternativet

A taggar försvinner i firefox

HTML & CSS

11 svar · 338 visningar · startad av desdecado

Medlem sedan juli 2004206 inlägg
Frågan#1

Har ett litet i-landsproblem! Undrar om ni har erfarenhet av länkar ("klickbarheten") försvinner i firefox? Jag använder mig av xhtml och väldigt lite kod, några nestlade div'ar. Det aktuella problemet är att en meny jag har beståendes av 3st bilder med a-taggar runt inte blir klickbara i firefox.

I en div som jag har ovanför den som krånglar har jag också en knapp (bild) med a-tagg runt och den fungerar fint.

Några förslag (utan att jag ska behöva visa koden)?

Medlem sedan juni 2004533 inlägg

Lägg en border på länkarna så att du ser hur stora de egentligen är. De kanske inte alls är lika stora som bilderna.

Det blir blåa borders runt bilderna med bordes på så det är inga problem, tyvär blir inte cursorn till en hand när jag har muspekaren ovanför bilden, inte heller blir den klickbar. Jag kör även Web Developer 0.9.3 pluggen till Firefox så jag kan knäppa på borders på det mesta och se hur det är.

Medlem sedan juni 2004533 inlägg

Då får du nog visa lite kod.

Ok, det är siten på https://www.2k.se

Mycket lite kod som sagt. Länkarna är de tre "tabbarna" under den gråa boxen ("om", "hjälp" och "copyright").

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Börja med att validera din sida. :)
Kanske de flesta problemen du har löser sig om du följer standard.

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg
[red]
#divtopbannermenu
{
     z-index: 1;
     position: relative;
     width:306px;
     height:15px;
     margin:-8px -1px -1px 450px;
}
[/red]

mv icaaq

Palle skrev:

Börja med att validera din sida. :)
Kanske de flesta problemen du har löser sig om du följer standard.

Vi alla vet väl redan att den inte klarar javascript och att den valideringen (w3c) inte har alla hästar i hagen.

Den klagar bara på javascript, varav 1 är ett fel men det är kod som jag inte har kontroll på...

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

På vilket sätt har w3c inte alla hästar i hagen?

Tack icaaq, det fungerade, kan dock inte förstå varför bilderna hamnar rätt men inte de omslutande a-taggarna.... nåja... =)

@nders skrev:

På vilket sätt har w3c inte alla hästar i hagen?

Den fungerar dels som en c++ kompilator; har du ett visst fel på ett ställe så tappar den bort sig och det blir +100 andra fel. Och så har den svårt för javascript, förstår inte ens varför den ska in och validera där...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

desdecado skrev:

Den fungerar dels som en c++ kompilator; har du ett visst fel på ett ställe så tappar den bort sig och det blir +100 andra fel. Och så har den svårt för javascript, förstår inte ens varför den ska in och validera där...

Det finns minst 2 lösningar på javascript problemet.

1. Lägg scripten i en egen fil.

2. Kappsla in koden i ett CDATA block.

<script type="text/javascript">
//<![CDATA[
.
.
.
//]]>
</script>
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)