webForumDet fria alternativet

Simulerade frames i CSS

6 svar · 226 visningar · startad av biggles-1

biggles-1Medlem sedan jan. 2005125 inlägg

Hej

Insider gav mig ett bra tips tidigare idag i samband med att jag ville undvika frames i en webshop, och gav mig länken

http://www.456bereastreet.com/lab/cssframes/

Här nämns också problem med IE6 och hur man kommer runt detta. Då jag är en gammal "färsking" behöver jag guidning då jag inte förstår *ler*.

Det står.. The biggest problem is IE/Win’s lack of support for position:fixed. To get around this I’m using the (IMO) ugly conditional comment hack to load an extra stylesheet if the browser is IE6:

html {
overflow:hidden;
}

body {
height:100%;
overflow:auto;
}

Hur använder/gör jag för att använda detta "hack"? Extra style sheet som bara visar ovan eller ...! Två identiska varav den ena även har ovan? Hur skriver jag i HML-dokumentet som gör att webbläsaren väljer det ena eller det andra?

Fundersam smålänning!

Biggles-1

P.S. Visst är tanken att flytta över CSS-koden till ett separat CSC-dokument, istället för att ligga i "huvudet"? Vad förändras då i samband med att detta görs?

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Han har lagt koden du angav ovanför i en egenstilmall och länkat in den med en villkorlig kommentar:

<!--[if IE 6]>
<link rel="stylesheet" href="ie6.css" type="text/css">
<![endif]-->

ie6.css innehåller alltså BARA den kodsnutten du angav.

Tanken med att lägga all CSS-kod i en (eller flera) stilmallar är att du bara behöver ändra koden på ett ställe om du ska designa om sidan.

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Lite längre ner på sidan du länkar till finns följande länk som visar hur man gör:

http://devnull.tagsoup.com/fixed/horizontal.html

Yes, nu fungerar det i stort även på mitt håll *ler*. Tack Insider och tydal.

Innebär att jag snart kanske har mina statiska sidor utan frames, som var där jag började imorse *ler*.

Ser att det däremot finns ett litet mellanrum mellan den nedersta framens nederkant och sidans slut, när jag använder IE6 medan det i FF är "tät".

Är detta något jag får leva med eller finns det ett justering som kan göras även för detta?

biggles-1

P.S. Ser att "glippan" bara dyker upp när jag har statusfältet markerat, annars är det tät även i IE6. Misstänker att många har statusfältet markerat, så en lösning vore bra *ler*

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Har du en länk till sidan? Om inte kan du visa all din kod?`
Vad menar du med att statusfältet är markerat?

Har ingen länk till sidan, då jag fortfarande "kör" pappersplanering. Har lärt mig den hårda vägen med åren, att det är bra att tänka till före *ler*. Ge mig några dagar så är jag säkert tillbaka med frågor och en begynnande webshop, och river mitt hår *ler*.

Vad gäller statusfältet, så är det webläsarens (IE6) stausfält som du får fram via "Visa".

Ej förbockat = inget mellanrum

Förbockat = mellanrum

biggles-1

- Hmmmm .... jag bifogade en bild, men den visar sig inte!

tydal,

När jag ändå igång, har jag en fråga på länken du hänvisade till ovan, då jag inte får de olika demona att fungera.

Kan du (eller någon annan) säga mig vad jag skall skriva i css.mallen respektive i HTML-dokumentet, för att demo 5 skall fungera.

http://tagsoup.com/-dev/null-/css/fixed/top-left/0-0-0

Jag följer resonemanget, men får inte ihop det i praktiken.

biggles-1

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)