Håller på och göra om min sida för att anpassa den till fler webläsare än Internet Explorer. Har lite problem dock som jag inte kan lösa..
Titta på menyn på www.skellskate.com i Internet Explorer, där ser det helt okej ut, Sponsorer finns med och det är som det ska.
Titta nu på den med tex Opera eller Firefox, nu finns inte sponsorer med och de har blivit nåt glapp i menyn..
Vad beror detta på?
Du kan kolla här också om du bara vill se själva sidan med problemet jag vill åtgärda.
Test-sida
Har massa grejer som inte funkar korrekt i Firefox & Opera på sidan som jag ska åtgärda men jag börjar med detta, återkommer om jag inte ordnar upp de andra själv.
Vore väldigt tacksam ifall någon vet vad problemet på det här är och vill hjälpa mig.
Tack på förhand!
- skellmob
Nu när jag tittar runt noga så inser jag att sidan mer eller mindre än en ren katastrof i andra webläsare än Explorer.. usch. Måste nog börja tänka på ändra hela skiten.. va ett tag sen nu.
paddanMedlem sedan dec. 2002299 inlägg Hej!
Problem med andra webläsare är så himla vanligt men ofta är det så att du inte måste bygga om allt utan dte fattast ofta bara några kodrader i stilmallen...
tipset är att koda för firefox eller opera och sedan rätta till små fel i explorer...!
Sök lite om css och firefox så kan du hitta många tips...!
vh Paddan
Tack för tipset, redan lärt mig några nya grejer :)
Upptäckte en grej till nu också, menyn fungerar helt perfekt om jag kör filen lokalt på min dator, men så fort jag laddat upp den blir det den där förskjutningen.. blir galen snart. Ingen som sitter på någon lösning?
skellmob skrev:
Upptäckte en grej till nu också, menyn fungerar helt perfekt om jag kör filen lokalt på min dator, men så fort jag laddat upp den blir det den där förskjutningen.. blir galen snart. Ingen som sitter på någon lösning?
Hej jag ser inte denna förkjutning i Opera när jag tittar på själva sidan. När jag tittar på test-sidan så ser jag felet i både IE och Opera. Du har inte glömt att inkludera eller ladda upp en css-fil? :)
Hm vad ska vara i den css-filen då isåfall?
På sidan i helhet så använder jag mig av css men det är mest för texterna, formulären och länkarna. Hursomhelst så funkar de inte, Sponsorer försvinner hela tiden hur jag än gör..
Alltså, så här ser sidan ut i Opera 8.0 för mig. Det är väl prevcis så den ska se ut, eller? (Förutom att jag har ett eget skinn för scrollisten)
Haha de här är ju sanslöst, nu när jag tittar så fungerar den och ser precis ut som den ska, jag håller på bli förvirrad..
Aja så länge den funkar är jag nöjd, men ska sätta mig nu och försöka anpassa så gott det går för Firefox och Opera. Återkommer om jag får mer problem.
Tack för att du tog dig tid iallafall.
Jahapp.. då har jag samma problem igen då.. nu försvinner just "sponsorer" i menyn.. Både i Opera och Firefox.. funkar hur bra som helst i Explorer och Maxthon.
Kan det ha nåt att göra med att bilderna är i PNG format? Borde jag byta till GIF eller? Jag har ingen aning va problemet är..
Tacksam för fler tips
skellmob skrev:
Jahapp.. då har jag samma problem igen då.. nu försvinner just "sponsorer" i menyn.. Både i Opera och Firefox.. funkar hur bra som helst i Explorer och Maxthon.
Kan det ha nåt att göra med att bilderna är i PNG format? Borde jag byta till GIF eller? Jag har ingen aning va problemet är..
Tacksam för fler tips
PNG-bilder funkar tom bättre i Opera och Mozilla än i IE, så det ska inte påverka. Men kan du göra en skrämdump, samt berätta precis vilka versioner av Opera och ff du använder?
Jag verkar ha löst problemet nu, det var nånting så enkelt som att stänga av Zone Alarm. När jag kollade mer noga på bilden som var borta så fick jag detta meddelande
http://127.0.0.1:1025/clear.cgi? Nån som vet vad det är?
Hittade en med liknande problem här
http://www.freewebspace.net/forums/showthread.php?t=68714
Men nu anser jag problemet vara löst iallafall, fast det vore ju kul att måsta slippa stänga av sin brandvägg för att en jäkla meny ska fungera..
Använder förövrigt dom allra senaste versionerna av Opera och Firefox, så nån gammal version sitter jag inte på iaf.