Någon som vet hur man gör för att få en Ikon framför namnet på hemsidan i IE:s favoriter. Ex. Hotmail, Nordbanken?
Ikon
9 svar · 786 visningar · startad av david
Du kan också höger klicka på genvägen/favoriten och välja egenskaper och där kan du ändra till vilken icon du vill.
Några "gamla" iconfiler jag har i huvudet är:
\windows\system\pifmgr.dll och \windows\moreicons.dll
Jag var lite diffus förut. Jag menade hur jag som webbside-innehavare gör så att mina användare får en ikon framför mitt namn. Går det?
------------------
Tjenare !!
Du skriver helt enkelt
<LINK REL="SHORTCUT ICON" HREF="filen.ico">
Tacka Kjell för detta. :p
-Per
Per skrev:
Tjenare !!
Du skriver helt enkelt
<LINK REL="SHORTCUT ICON" HREF="filen.ico">Tacka Kjell för detta. :p
-Per
Det där verkar inte funka speciellt bra... något fel hos min läsare eller finns det något annat sätt?
Hmm...
Rejäl bump på den här gamla tråden :e
Men iallafall... treochetthalvt år senare kan man sammanfatta det hela ungefär såhär:
Om du kör med en ikonfil som heter favicon.ico som ligger upplagd på roten på din webbplats ("/favicon.ico" alltså ;) ), samtidigt som du lägger in metataggen
<link rel="Shortcut Icon" type="image/ico" href="/favicon.ico">
så skall det fungera...
Dock med brasklappen att MSIE tydligen bara hämtar ikonfilen just när man för första gången lägger till sidan i favoriter...
... Och att den inte verkar vara speciellt pigg på att "hämta om" ikonfilen även om man byter ut favicon.ico mot en nyare fil och sedan lägger in sidan i favoriter på nytt...
... Och att ikonen så småningom försvinner från MSIE:s favoriter om man inte besöker sidan så ofta, vilket troligen är cache-relaterat...
Mozilla-användare verkar dock alltid få "rätt" ikon (ny bild visas direkt ;) ) utan att de behöver lägga till sidan i favoriter en endaste gång...
Annars bör du kanske mest vara noga med att skapa filen i "rätt" format, men det har avhandlats ofta och ingående här på wF - t.ex. i http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=63397&highlight=ikon
måste man använda en .ico-fil?
funkar det inte med t.ex en jpg-fil?
Jo, men då funkar det inte i IE(5).
..