webForumDet fria alternativet

validation error, png transparens o diverse andra knasigheter

HTML & CSS

12 svar · 553 visningar · startad av rittfeldt

Medlem sedan jan. 200355 inlägg
Frågan#1

Hej, håller på med en privat sida (http://pistolerolocos.com ). Men lite problem har uppstått här o var.

# Prövade nyss att validera den: validation result men den gnäller på:

<hr noshade color="#EAEAEA"size="1">

Förstod inte hur dom menade jag skulle ändra på koden för det skulle fungera. Men det fungerar ju iaf i senare versioner av firefox och IE. Men lösning vore tacksamt

# Sen har jag .png-bilder som rollovereffekt i menyn. Det funkar perfekt i firefox men inte alls i IE. Varför och hur löser jag det?

# Jag har ju sidan uppdelad i "main-content" och "sub-content", ungefär som 2 ramar lite, men om man går in i gästboken så har högra ramen lixom glidit rakt ner och lagt sig nedanför och till höger om vänstra ramen. Också detta problem endast i IE. Hur bär jag mig åt här? :l

Väldigt tacksam för alla tips, så ja kan få ordning på sidan nångång. :)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

I stället för color kan du skriva style="color: #eaeaea;".

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

<hr style="border-width: 1px; border-color: #eaeaea; border-style: solid;">

Internet Explorer har dåligt stöd för nyare standarder som CSS och PNG.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

hr { border: 0px; border-bottom: 1px solid #EAEAEA} i ditt stylesheet.

IE stödjer inte transparanta png's men här är en lösning.
http://koivi.com/ie-png-transparency/

Utan kod blir det jäkligt svårt för oss, ska vi gissa oss fram? kanske är det så att den diven som hoppar ner har för brett innehåll i sig.

tack för svaren, har väl iaf lösning på <hr> då. Och ska kolla upp länken jag fick om png-bilderna också.

Okkido skrev:

Utan kod blir det jäkligt svårt för oss, ska vi gissa oss fram? kanske är det så att den diven som hoppar ner har för brett innehåll i sig.

Tänkte på det med, men visste inte helt om jag skulle göra några utdrag ur koden eller hur ja skulle försöka visa, men all kod finns ju faktisk på min sida ändå. Sidan.
Får ta o kolla det där med bredden, men tänkte ju att det inte skulle va så när det fungerar i en webbläsare!??

Fått ett nytt problem x(
Struntade i transparens i menyerna och tog en .jpg-bild i stället som rollover. Men i IE, som jag för övrigt börjar tycka riktigt illa om :bla, så går rolloverbilden inte bort när man för bort musen från menyvalet.

main.css :

#navigation a:hover, #on{
	color: #FFF;
	background-image:url(images/menu_over.jpg);
}

index.php

<ul>
		  <li><a href="guestbook.php" title="Lämna ett avtryck i vår gästbok">gästbok</a></li>
		  <li><a href="index.php" id="on" title="Läst och kommentera de senaste blog-posterna">blog</a></li>
		  <li><a href="images.php" title="Se vårat bildarkiv">bilder</a></li>
		  <li><a href="movies.php" title="Ladda ner våra filmer">filmer</a></li>
		</ul>

Dessutom så när ett av menyvalen är satt till id="on" så är det bara bakgrundsbilden som visas, bokstäverna som ska bli vita har kvar sin ursprungliga färg.

Någon me huvet på skaft? :stud :e

Medlem sedan jan. 2000978 inlägg

Den här koden funkar i IE för mig iaf:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html lang="sv">
<head>
	<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
	<title>meny</title>
	<style type="text/css">
	* {margin:0;padding:0;}

li {
		list-type:none;	
		display:inline;
	}	

#navigation a:hover, #on{
		background-image:url(bg.jpg);
	}
	</style>
</head>
<body>
<ul id="navigation">
	<li><a href="guestbook.php" title="Lämna ett avtryck i vår gästbok">gästbok</a></li>
	<li><a href="index.php" id="on" title="Läst och kommentera de senaste blog-posterna">blog</a></li>

<li><a href="images.php" title="Se vårat bildarkiv">bilder</a></li>
	<li><a href="movies.php" title="Ladda ner våra filmer">filmer</a></li>
</ul>
</body>
</html>

Märkligt, fungerar min sida för dig på rätt sätt då? Jag får det nämligen inte att fungera tillfredställande.

Sen, vad gör koden:

display:inline;

Lite längre ner i css:en anger du:

a,
#foot:hover a{
	color:#60761B;	
}

Då återställs ju färgen i länken...
Ändra ordningen i stilmallen.

display:inline sätter <li> elementet till ett inline-element istället för ett list-item-element. Det hamnar på en och samma rad. Men du har löst det genom att sätta det till ett block-element och sen floata det till vänster, så det är nog(?) inte det som är problemet, men du kan ju testa dig fram lite.

Nej, din meny funkar inte i IE hos mig heller....

Insider skrev:

Lite längre ner i css:en anger du:

a,
#foot:hover a{
	color:#60761B;	
}

Då återställs ju färgen i länken...
Ändra ordningen i stilmallen.

Men det där är en grön nyans. Hur kan det ha med saken att göra. Det är ju till en blågrå färg det ändras till i nuläget. Prövade också att ta bort de fyra raderna kod utan någon inverkan alls på menyn.

:) tack så långt..

Lägg till ett a framför #on:

#navigation a:hover, [b]a[/b]#on{
	background-image:url(images/menu_over.jpg);
}

Tusen tack :), det lilla a:et gjorde allt. Inte för jag förstod varför det var tvunget att vara där?!

Sen är det ju fortfarande dumt i explorer, rollover-bilden försvinner ju inte igen när pekaren förs bort. Är kanske något lika simpelt där, men jag har i vilket fall inte luskat ut var felet ligger.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)