webForumDet fria alternativet

så, nu lämnar jag html!

14 svar · 577 visningar · startad av Calevan

CalevanMedlem sedan maj 20031 173 inlägg

och börjar med xhtml! :)

första jag tänkte göra är att konvertera all kod och sen göra om så att jag inte har tabeller utan divar som flyter runt istället. nytänkande va? så, är det bara att börja plöja igenom alla trådar här eller har någon vänlig själ lust att informera om var man ska börja läsa? ursäkta att jag startar ännu en sådan här tråd :r bara det att ni som svarar här är så vädligt bra på att ge kanonbra svar! :birp tack!!

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg

silfver skrev:

Den stora tipstråden: Så använder du (X)HTML och CSS på bästa sätt är ju ett hett tips. :D

Ja den rekommenderas starkt. Undra vad det är för smart människa som startat den tråden. :i

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

K@llen skrev:

silfver skrev:

Den stora tipstråden: Så använder du (X)HTML och CSS på bästa sätt är ju ett hett tips. :D

Ja den rekommenderas starkt. Undra vad det är för smart människa som startat den tråden. :i

*klappar K@llen lite på axlen* du kommer nog på det om du får tänka i fred lite ;) :e

tackar! jag har nu lagt upp en sida som efter mycket om och men faktiskt validerar! (http://217.28.195.189/default_test.asp)

men, eftersom jag inte längre har tabeller undrar jag hur jag får de nya sidorna att poppa upp i main-diven så som det funkar på orginal sidan (http://217.28.195.189/default.asp). vilken teknik ska jag använda mig av?

tack!

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Eftersom du kör XHTML 1.0 Transitional så *kan* du använda <iframe> på liknande sätt som du gör på originalsidan om du vill ;)

Även <a ... target="..."> validerar när du väljer XHTML 1.0 Transitional

silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Och du Calevan, ta dig en titt på sidan i Firefox också. :)

kaxigtMedlem sedan okt. 2004636 inlägg

silfver skrev:

Och du Calevan, ta dig en titt på sidan i Firefox också. :)

Ja verkligen för din div main ligger helt åt skogen samt att länkarna i divboxen menyspalten räcker utanför själva diven.

Div main verkar vara för stor i förhållande till menyspalten för att få plats inom ramen för div centrerad. Kika på din padding i förhållande till diven centrerad och bredden på hela alltet.

jag har INTE hunnit att kikat i stilmallen. sidan jag talar om är sidan test.

mvh/Lena

jarvklo skrev:

Hmm...

Eftersom du kör XHTML 1.0 Transitional så *kan* du använda <iframe> på liknande sätt som du gör på originalsidan om du vill ;)

Även <a ... target="..."> validerar när du väljer XHTML 1.0 Transitional

okay, men om jag inte vill använda iframes utan bara divvar och sånt där trevligt, hur gör man då? eller är iframes att föredra ändå?

laddade ner firefox nu oxå, hade inte det på denna datorn. ser lite bättre nu, även om menyn inte är riktigt hundra, vet dock inte varför. någon annan som vet?

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Ett alternativ är att helt enkelt bara ändra i maindiven för varje undersida. Dvs. du har en mall som du utgår från, med logga, meny och allt annat. Sedan ändrar du bara innehåll i maindiven.
Detta gör visserligen att hela sidan "blinkar till" lite grann vid länktryckning, men å andra sidan slipper du frames ;).
Finns säkert fler kreativa lösningar också...

m_soderlundMedlem sedan sep. 20026 425 inlägg

Som jag ser det så får du ha sidor med samma struktur men olika innehåll..?

Jag själv har aldrig använt iframe och kommer aldrig att göra det heller. Nedrans skit det där. ;) :bla

Coccozz skrev:

Ett alternativ är att helt enkelt bara ändra i maindiven för varje undersida. Dvs. du har en mall som du utgår från, med logga, meny och allt annat. Sedan ändrar du bara innehåll i maindiven.
Detta gör visserligen att hela sidan "blinkar till" lite grann vid länktryckning, men å andra sidan slipper du frames ;).
Finns säkert fler kreativa lösningar också...

I princip gör man altså (två) aspsidor som man inkluderar på alla sina andra sidor där allt före resp efter main-diven finns med i då? så kodade jag förr... tyckte det var så smidigt när jag upptäckte iframe, fast det har ju i sin tur gett mig andra problem...

en viktigt fråga som jag måste lösa innan jag helt kan byta från mina tabeller är hur jag får sidan att uppta 100% av skärmens höjd, oavsett hur stor den är? och den är för liten så ska rullarna sättas på menyn och på maindivven. (exempel på hur det ska vara: http://217.28.195.189/default2.asp?AlbumID=82 (om man använder IE) och ett bra exempel på hur det inte ska vara är om man besöker samma sida med FF)

TACK!

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

m_soderlund skrev:

Jag själv har aldrig använt iframe och kommer aldrig att göra det heller. Nedrans skit det där. ;) :bla

:OO If it works and validates - why not use it :stud

Aja - Annars kan man ju ta till lite Ajax istället, kanske rentav via något toolkit :moose

jo... det börjar luta åt iframes ändå. får se hur det blir.

blir iframes...

och lyckades lösa problemet med menyn. en padding: 0; i ul taggen gjorde susen.

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
138 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)