ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg ok jag vill veta hur man gör följande saker i xhtml med css
1. cellspacing="0" cellpadding="0"
2. align="right"
3. height="100%" på en tabell
den sista får jag bara inte o funka, verkar inte vilja att man kör 100% height på en tabell så hur fan ska jag göra? :D
silfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg 1. Låt stå.
2. style="text-align: right;"
3. style="height: 100%;"
:)
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg 3. Testa att sätta body och html till 100% också
[red]
body, html
{
height: 100%;
}
[/red]
mv icaaq
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg
silfver skrev:
1. Låt stå.
Nejnejnej. såhär är det ju:
table {
margin:0;
padding:0;
border-collapse:collapse;
}
tvåan kan också vara tex:
img {
float:right;
}
/ m a r t i n
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg tack icaaq det där var precis vad jag behövde nu går yttersta tabellen från topp till botten.. MEN.. spelar ingen roll hur mycket jag sätter height 100% på tabellerna innanför dom går ändå inte hela vägen.
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Ja jo men nu menar jag inte att den går hela vägen förutom några få pixlar utan vi snackar halva skärmen här ;)
sen verkar ingefär alla height definationer inom denna tabellen inte funka överhuvudtaget, oavsett om det är i procent eller i pixlar..
finns inget typ, content height eller nått man sätter i tabeller eller td´s..?
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Hmm såhär.
td´n där bot_bg är bakgrund upprepas flera gånger istället för att bara vara 35px hög.
och tabellen där hh och hh ligge i går inte från top till botten utan slutar aldeles efter hh hh :(
<table cellspacing="0" cellpadding="0" height="100%" width="865">
<tr>
<td style="width: 35px; background-image: url(img/border_left.gif);" rowspan="2">
</td>
<td style="vertical-align: top;">
<table cellspacing="0" cellpadding="0" style="width:800px; height: 100%;">
<tr>
<td colspan="2" style="height: 36px; background-image: url(img/top_bg.gif);">
</td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2" style="height: 94px; background-image: url(img/logo.gif); background-repeat: no-repeat; background-color: #FFFFFF; text-align: right;">
</td>
</tr>
<tr>
<td style="height: 7px; background-image: url(img/sliceborder.gif);" colspan="2">
</td>
</tr>
<tr>
<td style=" background-color: #F3F3F3; vertical-align: top; border: 1px solid #C7C7C7; border-right: 1px; border-left: 0px; border-top: 0px; border-bottom: 0px;">
[B]hh[/B]
</td>
<td valign="top" style="background-color: #FFFFFF; padding: 18px; width:610px;">
[B]hh[/B]
</td>
</tr>
</table>
</td>
<td style="width: 30px; background-image: url(img/border_right.gif);" rowspan="2">
</td>
</tr>
<tr>
[B]<td style="background-image: url(img/bot_bg.gif); height: 35px;">[/B]
</td>
</tr>
</table>
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg Inga height innanför den yttersta tabellen fungerar alls.
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg ... vilket är som det brukar eftersom du har höjden inställd till "auto" på den cellen som den inre tabellen ligger i - och 100% av "auto" är just "auto" - dvs höjden av den inre tabellens eget innehåll (paradoxalt nog kan man tycka - men "auto" är alltså inte kopplat till omgivande block här)
Prova att sätta en "pixel-höjd" på td:n som den inre tabellen ligger i så skall du få se på skillnad ;)
Jo - jag vet... Men du har ju alltid faux columns att ta till på tabellcellen för att fejka höjden på den inre tabellen om inget annat funkar :P
ConnyFoxMedlem sedan aug. 20011 087 inlägg går det inte att göra så den inte är auto då? kan ju inte sätta en fast pixelhöjd eftersom 100% ju är olika många pixlar beroende på vilken webläsare och upplösning man har..
Så ni säger alltså att det inte GÅR o göra den 100% hög på ett vettigt sätt? :D
Aja får kolla på den där faux columns..
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Det - eller tänka om nästlingen så att du klarar dig med *en* tabell och fortsätta trixa ;)
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg Då det inte sagts tidigare i denna tråd...
hundratusenandra skrev:
Tabeller ska användas till tabulär data och inte för layout!!!
;)
mv icaaq
jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Inte "ska" - "BÖR".
Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media
Källa: http://www.w3.org/TR/html4/struct/tables.html#h-11.1
I HTML-specen står uttryckligen att "should" skall tolkas enligt RFC2119
3. SHOULD This word, or the adjective "RECOMMENDED", mean that there
may exist valid reasons in particular circumstances to ignore a
particular item, but the full implications must be understood and
carefully weighed before choosing a different course.
Källa: http://www.ietf.org/rfc/rfc2119.txt
Do not use tables for layout unless the table makes sense when linearized
Källa: WAI - WCAG 1.0, riktlinje 5.3
http://www.w3.org/TR/WAI-WEBCONTENT-TECHS/#tech-avoid-table-for-layout
Slutsats:
Man får fortfarande använda tabeller för layout - så länge de kan läggas ut seriellt utan att sidan blir svårläst - om man får för sig det och är medveten om vad det innebär ;)
Så. Kan vi slippa se fler onödiga OFFTOPIC-pekpinnar i tabellfrågan nu och lägga vår energi på att svara på folks frågor istället för att mästra varandra - eller ? :bla