SjodahlMedlem sedan maj 20033 137 inlägg
Hej!
Vad är det som gäller nu igentligen tro?
Är det att bygga upp en sida med tabeller och köra include på sidor istället. Eller bygger man upp en sida med layers smidigast tro?
Självklart är det väl upp till var och en, och vilket behov som finns. Vill bara höra lite för och nackdelar med olika tekniker ;)
nitro2k01Medlem sedan aug. 20037 630 inlägg
Ute vill jag inte säga att det är. Frames kan ha sina fördelar. Men!
Jag tycker att tabeller som designverktyg är på väg ut. Försök att använda div och hålla dig till xhtml så blir sidan snygg, effektiv, lättändrad och kompatibel.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 137 inlägg
Japp får väl börja kolla lite på det ;)
Är inte så mycket för det grafiska, gillar mest själv kodbiten i ett projekt ;)
SurfanMedlem sedan apr. 200541 inlägg
Frames!!!
"Framesen" lever!!!! Kolla in min sida http://surfa.de som är byggd av en massa frames....
Folk har varnat mig men jag VILL verkligen ha det så här. Lite kul att gå mot strömmen... ;)
VÅGA FRAMES!!!!
OkkidoMedlem sedan maj 20004 460 inlägg
Är det layouten du vill ha så eller är det frames? För den där sidan klarar du av att göra utan frames.
zcorpanMedlem sedan dec. 20042 269 inlägg
Hmm... ok?
Vad exakt är fördelen med frames, som överväger nackdelarna, och inte går att göra med CSS?
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
Jag har just slängt in en iframe till på min sida! http://dannesholk.se/
Jag är inte så bra såna där andra avancerade grejjer... kom inte på hur jag skulle få en heltäckande bakgrund BAKOM logon utan att använda tabell-bakgrund som inte fungerar nuförtiden. Vill ha så att bakgrunden täcker hela bredden! (Eller höjden som trädet i menyn). Men jag ska ta och spana efter nån annan lösning. Inte för jag vet varför, tycker frames är smidigt. Nackdelen är ju om någon länkar till en sida som inte är "frames-kontroll-sidan"...
InsiderMedlem sedan jan. 20001 003 inlägg
Såhär hade du kunnat göra för att bakgrundsbilden inte skulle täcka hela sidan:
body {background:#fff url(bg.gif) repeat-x;}
och då behöver du inte köra med en iframe.
DannyMedlem sedan juli 20048 477 inlägg
aha... det där var bra!!! tack för tipset...
body {
background-image: url(logo_bg_ny.gif);
background-repeat: repeat-x;
}
/red: Underbart!!! Med repeat-y fick jag ju till det på menyn också. Lade till det där i css'en och nu är ju alla sidor vackra!!! F-n så bra!!! kram på dig!!!!