dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg tjena tjena!
Jag sitter med lite problem. Har en div, kallad STOR, som jag har centrerat på sidan. I denna div har jag sedan tre olika divvar. En divmeny till vänster, en mindre div undrer menyn med samma bredd och en större div till höger.
Mitt problem är att min div, STOR, varierar i höjd med hur stor den stora divven till höger är.
Divven till höger varierar alltså i storlek beroende på innehåll. Jag kan ju sätta en höjd på den STORA divven ex. height: 100% men ibland vill jag att den ska vara större än 100%.
Ibland är divven till höger liten och då blir den STORA divven också liten och menyn kommer utanför.
Någon som har några förslag eller tankar?
tack
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg [red]
#stor
{
min-height: 500px;
}
* html #stor
{
height: 500px;
}
[/red]
typ....
mv icaaq
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg vad betyder denna:
* html #stor
{
height: 500px;
}
skriver jag den som vanligt i css-en men med en stjärna framför?
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Den STORA divven jag har har position relative, för att den ska ligga i mitten men det gör också att den får relative höjd beroende av de andra divvarna.
Vore det bättre att ha ännu en div för att centrera och sedan den STORA divven i denna divven?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg
skriver jag den som vanligt i css-en men med en stjärna framför?
Ja.
Den regeln gäller endast för IE (win och mac)
http://css-discuss.incutio.com/?page=StarHtmlHack
mv icaaq
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg
dr_damir skrev:
Den STORA divven jag har har position relative, för att den ska ligga i mitten men det gör också att den får relative höjd beroende av de andra divvarna.
Vore det bättre att ha ännu en div för att centrera och sedan den STORA divven i denna divven?
Visa lite av din befintliga kod så är det lättare att hjälpa dig :)
mv icaaq
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Jag försöker göra liknande din sida icaaq. jag har en div som tre divvar precis som du och vill ha dem liggande som du har.
De heter #allt, är som pagecontent, #sidmeny, menyn på sidan som ligger till vänster, #flexmeny som är en liten div som ska ligga under sidmenyn och #skrivyta som ska ligga till höger om de båda och detta är den STORA divven där "innehållet" på sidan ska ligga.
kod:
#allt{
background-color: #fff;
border: 1px solid black;
width: 800px;
min-height: 400px;
height:auto;
padding: 0 0 0 0;
margin-top: 25px;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
text-align: left;
}
#sidmeny{
float: left;
width: 120px;
height: 250px;
border-top: 1px solid black;
overflow: hidden;
background-color: transparent;
clear: left;
}
#flexmeny{
clear: left;
width: 120px;
min-height: 50px;
max-height: 150px;
height: auto;
border-top: 1px solid black;
border-right: 1px solid black;
border-bottom: 1px solid black;
padding-left: 2px;
overflow: auto;
}
#skrivyta{
z-index: 3;
border: 0px solid red;
background-color: transparent;
padding: 10px 20px 10px 20px;
left: 0px;
width: 600px;
height: auto;
}
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Grymt svar icaaq! respect! om alla svar varit så bra på forumet....
Men jag har nån fråga ändå...
Är det så att #skrivyta alltid kommer att vara den divven som bestämmer höjden på #allt ?
Är det för att den skrivs sist?
Det blir ju ett problem om #flexmeny kommer att sluta nedanför #skrivytas slut.
Icaaq, tack som fasen för hjälpen! du var ljuset i tunneln =)
tja
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg np :bire
Det blir ju ett problem om #flexmeny kommer att sluta nedanför #skrivytas slut.
Du kan ju alltid sätta min-height på skrivyta också.
http://member.webforum.nu/1029/dr_damir2.htm
mv icaaq
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg Jag har testat det också.
Satte min height precis som du visar men grejjen är den att det som visar i flexmeny är olika för varje sida. det genereras från en databas så den är svår att bestämma över.
Men jag slutade med att iaf sätta en min-height på #skrivyta och sätta en max-height på #flexmeny.
Sånu fungerar det bra.
Tack för ditt engagemang! kanon!
Klart har jag fler frågor...=)
Jag har lagt ännu en div i #skrivyta. Denna div vill jag lägga precis där jag själv ville. då tänkte jag position: absolute; och sedan top och left värde. så borde den lägga sig med position bestämd från #skrivytas kant, men det verkar inte vara så....
Den lägger sig med top och left värden räknade från bodys 0,0 punkt. Detta trots att divven "görs" inumti #skrivyta.
Skriver jag position: relative; räknas 0,0 från den rad där divven skrivs in. Alltså inte från #skrivytas 0,0.
Hoppas ni förstår. =)
Tack!
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg lägg till position: relative på #skrivyta så ska du kunna positionera den inre diven var du vill mha position:absolute.
mv icaaq
dr_damirMedlem sedan mars 2003132 inlägg men i så fall expanderas in #skrivyta om den nya divven blir så att den är högre än #skrivyta?