SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Hej!
Har en liten fundering har gjort mig en kalender som jag formaterar med en CSS mall eller vad man kallar det. Denna kalender vill jag includera på en annan sida m.h.a include i php. Men problemet är att jag skall includera den i en tabell som redan är formaterad med CSS.
Så hur gör jag för att få två olika CSS mallar på dessa två nästlade tabeller?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg [red]
/*här formateras första tabellen */
table
{
background-color: red;
}
/*här formateras den nästlade tabellen */
{
table table
{
background-color: blue;
}
[/red]
mv icaaq
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Sätt ett id på tabellen som du skapat med din kalender.
Sen styr du all innehåll i just den tabellen genom att ange stilegenskaper på detta sätt:
#kalender td {background:#fff;}
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg typ så här? Eller hur menar du med id?
Main fil
<td class=rubrik..
Main css
#kalender td.rubrik ...
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Sätt ett id på tabellen med,
html:
<table>
<tr>
<td>
<table id="kalender">
<tr>
<td>1:a April</td>
</tr>
</table>
</td>
</tr>
</table>
css:
#kalender td {background:blue;}
Nu kommer bara cellerna i din kalender-tabell ha blå bakgrundsfärg.
Inga celler i den omkringliggande tabellen berörs av regeln.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Det är härligt med bra och snabba svar, lÄNGE LEVER FORUM!
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Vill du sätta en stil som ska gälla hela tabellen och alla dess innehållande element, skriver du bara:
#kalender {background:blue;}
Eller om du vill stajla speciellt utvalda element i tabellen:
#kalender th, #kalender a, #kalender img {background:red;}
...eller alla celler med klassnamnet 'rubrik':
#kalender td.rubrik {background:blåbärsris-grön;}
Ja, nu förstår du nog principen. :)
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg hmm sätter jag det i min huvud css mall eller i min kalender css mall?
borde vara huvud ?
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Nej men har 2st CSS mallar just nu, en för kalendern och en för sidan.
#kalender, skriver jag det i huvud CSS mallen för sidan antar jag ?
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Det spelar ingen roll så länge båda css-filerna finns länkade till på sidan som du ska visa kalendern på.
Alla regler i alla css-filer, reglerna innanför <style> elementet samt alla inline-styles som finns med på en html-sida tas med enligt en viss bestämd ordning.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg
Det spelar ingen roll så länge båda css-filerna finns länkade till på sidan som du ska visa kalendern på.
Hmm så jag måste länka bägge CSS mallarna ifrån mainsidan? Räcker det inte att den är länkad ifrån den sidan jag köra include på?
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Php-scriptet som du gör en include med genererar ju bara en html-sida, som vilken html-sida som helst. Webbläsaren har ju ingen aning om vad som händer på servern innan sidan skapas.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Märkte det när jag validerade sidan, sidor man includerar är det ingen bra ide att ha header mm i. Men om jag skall länka till en CSS mall så måste jag väl göra det i headern på sidan?
Så min nästa fråga hur gör jag en kalender som skall använda en CSS fil och kunnas includeras ifrån en annan sida vilken som helst?
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg Filen som innehåller kalendern kan ju troligen inte vara ett komplett html-dokument om den är tänkt att inkluderas i andra html-sidor. All kod som behöver finnas där är ju koden för tabellen. Alltså; ingen <html>, <body> m.m.
Länkar till css-mallen gör du i sidan som du ska inkludera kalendern i.
Det viktiga är ju att du sätter id och klassnamn i din kalendertabell på ett smart sätt så att man kan styla kalendern på det sätt man vill. Id och klassnamn bör vara ganska unika. Ex: #nisseskalender etc.
Sen får ju den personen som inkluderar din kalender i sin sida, styla kalendern så den passar personens behov.