webForumDet fria alternativet

Rss feed på en htm sida?

4 svar · 494 visningar · startad av thoake

thoakeMedlem sedan maj 200440 inlägg

Funkar det att lägga in en RSS feed på en vanlig htm sida?
Hur gör man isåfall?
Jag får bara en massa text, kod.

:)

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...
Ett av modeorden för dagen är ju Ajax (Asynchronous JavaScript + XML) - och med en del "Ajax-scriptande" bör du kunna få till en inläsning+konvertering+ visning direkt i webbläsaren...

Annars går det bra att läsa in en RSS-fil på serversidan och konvertera den till (X)HTML där också (oavsett scriptspråk!) - men i "ren" (X)HTML/CSS blir det knepigt...

Hur har du gjort när du testat hittills ?

Jag har bara testat och klistrat in "koden" i en tabell på min sida och du gick inget vidare :)
Jag har ingen kunskap om detta men vill väldigt gärna lägga in det.

Föresten är det samma som XML feed?
För det ser lika ut och jag kan lika lite om det :)
Kan jag fixa det tror du?

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

thoake skrev:

Föresten är det samma som XML feed?

Yep.

Ett "RSS feed" är i själva verket en XML-fil som besökarna kan hämta från din (eller någon annans) webbplats.

Om du vill lägga in information från ett "RSS feed" måste du alltså först läsa XML-filen och därefter konvertera de XML-taggar som ingår i RSS-formatet till lämpliga HTML-taggar.

En vanlig teknik för konverteringen är XSLT (som är ett "stilmallsspråk som bl.a. är bra på att konvertera från ett XML-format till ett annat), men man kan också skriva scripts eller program som gör konverteringen...

Kan jag fixa det tror du?

Visst - Det kan alla som har tålamodet att lära sig "Ajax" eller XML och XSLT ;)

Allvarligt! - kolla lite i de artiklar som "Ajax-artikeln" jag länkade till ovan länkar till så får du en uppfattning om vad som kan tänkas krävas och hur mycket jobb som du behöver lägga ner på instudering/test osv innan du får det att funka ;)

Sedan finns det ju lite tips här på wF också (sök efter RSS) ;)
t.ex. http://www.webforum.nu/showthread.php?forumid=163&threadid=115967

Ok tack.
jag skall kolla sedan.
:)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)