webForumDet fria alternativet

"Presentera XHTML som xhtml/xml"?

1 svar · 218 visningar · startad av Bäckman

BäckmanMedlem sedan nov. 2001274 inlägg

Hejsan!

Jag skulle vilja veta vad den största skillnaden är mellan att använda mime-typen text/html och xhtml/xml. Jag har inte riktigt greppat detta. Om någon skulle vilja förklara lite närmare och ge ett exempel på hur man tillämpar XML/XHTML så vore det kanon.

Idag så kodar jag mina webbsidor så att de validerar bara, men det verkar ju lite halvt föråldrat känns det som. Inte att sidorna validerar, men att man inte gör mer av den nya tekniken så att säga. :)

zcorpanMedlem sedan dec. 20042 245 inlägg

Den största skillnaden är att när du använder text/html så tolkar webbläsaren det som HTML, medan när du använder application/xhtml+xml så tolkar webbläsaren det som XML.

Det innebär att reglerna för XML gäller, och om ett dokument inte är välformat så får man ett felmeddelande istället för att webbläsaren försöker gissa sig till vad som menades.

Det som kan bli lite jobbigt är om man har gammalmodiga JavaScript manipulerar DOMen via strängar, vilket inte funkar så bra i XML. Man får istället använda DOM-metoder, helst sånna som är medvetna om namnrymder, tex createElementNS().

Du måste använda ett serverskirptspråk eller konfigurera servern för att kunna servera innehållet som XML. Eller så skulle du kunna byta filändelse till .xht eller .xhtml om servern känner igen de filändelserna. :)

122 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)