Jag har en sida som i löptexten har halvfeta rubriker. Jag använder vanliga html-<b>. Tydligen så fungerar det inte på Mac i Netscape, texten blir helt enkelt inte fet. Vad beror detta på? :q
Fet text på Mac
16 svar · 465 visningar · startad av web00132
Har inte MAC någon egenhet när det gäller storlek på texten, 9px, 11px osv... fungerar inget vidare?
Bara något jag har för mig, det blir något "avrundningsfel"
Har för mig att Mac har 14px som default på textstorlek istället för 16px som Windows har.
är det inte 72dpi vs 96dpi problemet som går igen?
Läste om textstorleksproblemet i ett par andra trådar här på forumet, men jag vet inte om det är det som är problemet. Asså, de rubriker jag talar om är i samma storlek som löptexten, det är bara det att de ska vara feta. Jag använder html:
<font face="verdana" size="1"><b>Rubrik</b><br />Löptext</font>
På det sättet. Nu kan jag ju inte testa vad som funkar och inte tyvärr, det är en kund som sitter på mac och inte ser feta rubriker. Men jag får fråga honom om det blivit bättre efter lite testande och återkomma med svar. Tack än så länge allihopa! :)
Testa med nåt sånthär istället och se om det funkar bättre. :)
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
<html lang="sv">
<head>
<title>Test</title>
<style type="text/css">
html { font-family:Verdana, sans-serif; }
h1 { font-size:100%; font-weight:900; }
</style>
</head>
<body>
<h1>Rubrik</h1>
<p>Löptext</p>
</body>
</html>
Hmm, tyvärr så har jag fått väldigt strikta anvisningar om hur det ska se ut. Och enligt anvisningarna ska rubriken bara vara en radbrytning från själva löptexten, så h1 fungerar inte för då blir det en "dubbelbrytning" efter rubriken. Men jag har i css:et skrivit "b {font-weight: bolder}", tror ni det kan hjälpa? Fan, känns lite meningslöst och sitta och spekulera när man inte kan testa direkt. Tack återigen i alla fall!
Hur funkar font-size: 100%? Vad är poängen med det?
Taggen h1 har en viss font-size som standard. Genom att sätta font-size till 100% så ersätts den inställningen, och istället ärver den storleken ifrån sin förälder.
Ifall du sätter margin:0 och padding:0 på h1 så blir du av med allt mellanrum kring taggen.
Vad är poängen med att använda <FONT>, <B> och <BR> ?
[edit]
Ok, den modifierade versionen ser ut såhär :)
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN">
<html lang="sv">
<head>
<title>Test</title>
<style type="text/css">
html { font-family:Verdana, sans-serif; }
h1 { font-size:100%; font-weight:900; margin:0; }
p { margin-top:0; }
</style>
</head>
<body>
<h1>Rubrik</h1>
<p>Löptext</p>
</body>
</html>
Aha, tackar! Ok, ska testa. Återkommer...
zcorpan:
Tja, <font face> t ex verkar funka på fler webbläsare än font-family i CSS. Eller har jag fel?
Hade en kund nyligen som såg times där jag skrivit verdana med hjälp av CSS. Då lade jag till en <font face>-tagg och det började funka. Men det (och liknande fall) är mitt enda vetenskapliga belägg ;)
Hmm... det kanske stämmer med webbläsare som är 10 år gamla och äldre, men för de webbläsare som används idag stämmer det knappast.
Om det inte fungerade beror det med största sannolikheten på nånting annat - troligen ett syntaxfel i CSS eller i HTML-koden. :)
Jag inser att mina kunskaper nog är lite föråldrade ;) Gick en utbildning i webdesign innan XHTML blev poppis och sedan dess har jag bara haft mindre webbjobb lite då och då. Tyvärr fick vi i princip inte lära oss någonting om validering på kursen. Har läst lite nu nyligen om det där med att separera struktur, innehåll och utseende i html och css men skulle gärna vilja se lite praktiska exempel. Har du nån bra länk till nån sida som du eller nån annan byggt där dessa nymodigheter är applicerade och där jag kan tjuvkika lite på koden?
(snip)
Du kan ju alltid kolla på:
- där alla layouter bygger på en och samma kod i XHTML 1.0 strict.
Utseendet styrs bara av css.
Det går att göra en hel del...
:bire
Tack ska ni ha! Csszengarden var ju jäkligt bra. Fast allt ser tyvärr inte helt bra ut i explorer 5. Man kanske måste lägga till en del grejer för det. Men det är ändå förvånansvärt mycket som ser schysst ut.