webForumDet fria alternativet

Lika breda celler i DIV?!?!

6 svar · 282 visningar · startad av Coccozz

CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Hej!
Jag har en tabell och i den har jag celler som skall vara 175px breda. Cellerna skapas genom en loop medans tabellen ligger utanför denna.
Tabellen ligger i en <div> som ser ut såhär:

<div id="evenemang" style="overflow-Y:hidden; overflow-X: auto; width:100%; height:100%">

Nu behöver jag hjälp att få till så att tabellen utnyttjar "mer plats" än den som finns i <DIV>en, jag vill helt enkelt få fram en rullningslist på bredden (X-led). Detta eftersom cellerna bar krymper annars när de blir fler än tre i bred (tabellen som allt ligger i är 525px bred).
Hur gör jag för att få tabellen att justera bredd efter innehållet? :q

Hej igen...
Eftersom jag är pissdålig på att förklara, vilket jag vet om så tog jag en skärmdump nu och bifogar den här. Jag tror att ni ser att de tre första cellerna är ihoptryckta.
Skickar även upp koden för allt innehåll i <DIV>en.

<div id="evenemang" style="overflow-Y:hidden; overflow-X: auto; width:100%; height:100%">   
<%	
Dim connection, rs, myRows, i, ub
set connection = server.createobject("adodb.connection")
connection.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.Mappath("../../../../uhamn/evangemang.mdb")
Set rs = connection.execute("Select Title,[Text] From handelser Where dd = " & dd & " AND mm = " & mm & " AND yyyy = " & yy)
If Not rs.eof then myRows = rs.getRows()
rs.Close : set rs = nothing
connection.close : Set connection = nothing

If isarray(myRows) then

ub = ubound(myRows,2)
%>
<table width="*" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <%
		For i = 0 to ub
			Response.write "<td width='175px'><b>"& myRows(0,i) &"<b></td>"
		Next
	%>
  </tr>
  <tr>
    <%
		For i = 0 to ub
			Response.write "<td width='175px'>"& left(myRows(1,i) ,50)&" </td>"
		Next
	%>
  </tr>
</table>
<%
End If
%>

</div>

Någon som vet varför inte tabellen blir hur bred som helst och skapar en rullningslist i <DIV>en? :q

tabell.png
InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

Grejen med tabeller är att du kan inte växla antalet kolumner mellan raderna. DU kan alltså inte ha 3 celler på en rad och sedan 4 på nästa; OM du inte talar om i html koden att en viss cell i tabellen ska sträcka sig över två kolumner. (Med attributet cellspan) Då blir den cellen dubbelt så bred som de andra. Summan av alla pixelmått för cellerna och tabellen måste stämma. Lägger du in en 4:e cell med samma bredd som de övriga överstiger ju bredden 525px.

Du får nog tänka om lite.

Men om du kodar tabellen korrekt och sätter bredden på tabellen till auto istället, samtidigt som du sätter overflow:auto på din div och ger den bredden 525pixlar så kanske resultatet blir som du önskar?

hmm...får inte tabellen till att verkligen bli "auto". För man skriver väl bara auto istället för 100% eller 525?
Hur skall tabellen vara kodad för att bli korrekt? Det är lika många celler på varje rad ;).

Ingen som vet vad jag gör för fel? :q. Stör mig, har löst detta innan ju! Arghhhhh!

jarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg

Hmm...

Prova med

<table style="table-layout:fixed">

och lägg seden en bredd på varje cell på första raden.

Ta bort allt annat som har med bredden att göra i <table>-taggen - det behövs inte sättas "width:auto" eller liknande där, för defaulten är att tabellen breddar sig efter cellerna (och med table-layout:fixed, dessutom fixerat till de bredder som cellerna på första raden får ;) )

Det funkade finfint med <table style="table-layout:fixed">. Problemet är bara det att jag inte får någon rullningslist utan tabellen drar med sig <DIV>en. Måste jag ha <DIV>en bredd i pixlar. just nu är width="100%". Vill hemskt gärna behålla det så då sidan fungerar med all upplösningar då.

R// Löste det genom att köra in en <style="table-layout:fixed"> i tabellen som allt ligger i också. Tackar//

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)