KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Har lagt in alla META-taggar jag vill ha på min site, men när jag söker på den kommer gammal information upp som inte längre är aktuell. Informationen som står där är flera år gammal-så var kommer den ifrån? Inget av det jag skrivit i mina META kommer upp när jag söker på det.
HUR får jag ändrat den gamla informationen samt hur får jag min site att indexas som den ska?
Har anmält den på google&altavista men kanske finns det ett enklare sätt?
Jag var inne och tittade på cachen igår på google, men den text som står där är den gamla texten som inte stått på min site på flera år.
Om man där söker på "Maria & Dogues" kommer min site upp först, men som sagt den text som står där om bl.a Enya, the dogban osv finns inte alls på min site idag. Så var kommer detta ifrån?
Kan någon hjälpa mig bringa klarhet i detta är jag djupt tacksam...
Dessa taggar har jag på index:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name="description" content="Maria&Dogues, Future Serious Breeder of the Dogue de Bordeaux in Sweden, Experience of the breed since 1997">
<meta name="keywords" content="Dogue de Bordeaux, Têtue de Legeane, Belburgo's Jaloux, Maria Gullborn">
<meta name="language" content="swedish">
<meta name="author" content="Maria Gullborn">
<meta name="copyright" content="2005">
<meta name="reply-to" content="maria@dogue.nu">
<meta name="robots" content="INDEX, FOLLOW">
<meta name="revisit-after" content="15 days">
<meta name="document-class" content="Completed">
<meta name="document-classification" content="Design">
<meta name="document-rights" content="Copyrighted Work">
<meta name="document-type" content="Web Page">
<meta name="document-rating" content="General">
<meta name="document-distribution" content="Global">
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Så här på rak arm...
Antagligen beror det på att din sida inte besökts sen den cachades sist.
Det beror i sin tur antagligen på att du inte har så många länkar som pekar mot din sida.
Du kan pröva att anmäla din sida igen. Men då tar det ju ett tag innan infot uppdateras.
Ett annat tips är att be andra sidor att länka till dig. Gärna sidor som har många länkar pekande mot sig. När spindeln når dom sidorna klättrar den vidare till din och den indexeras på nytt!
Ju fler sidor som länkar till din - ju oftare kommer din sida att uppdateras! Länkvänner är därför viktigt! :)
Red: Besökts av ngn SÖKMOTOR alltså!! :r
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Jag har mellan 20-40 besökare varje dag-så det med att sidan inte besöks stämmer inte alls. Jag har dessutom massor av länkar som pekar till min site så problemet ligger inte där heller...Så varför kommer text upp som inte funnits på min site på flera år? Anmälde min site om och om igen under senaste åren utan att det blir uppdaterat...Finns det någon som kan upplysa mig om varför det är så?
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Hoppsan!
Du såg kanske inte min redigering... Besök av googles sökmotorspindel var det jag menade... :)
Om det är en gammal sida i googles cache betyder det oavsett anledning att sidan inte indexerats sedan den cachen...
Sökte i Google på det du nämnde ovan. Adressen är väl: http://www.dogue.nu/ ?
Gick in på sidan och kollade den på svenska. Gick sen tillbaka till sökresultatet och klickade på cachad och fick följande resultat:
Det här är G o o g l es cache av [url]http://www.dogue.nu/[/url] från 17 apr 2005 04:01:00 GMT.
Och den cachade såg ut precis som den aktuella sidan!
Så det verkar som det ar hänt nåt sen du började grubbla på problemet. Grattis! :e
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Aaah, nu fattar jag vad du MENADE... Sorry!
Lite trögfattad!
Din förstasida innehåller ingenting annat än en kod och en bildmap. Google visar som text under söklänken de avsnitt på sidan som matchar sökorden - inte beskrivningen i metataggarna.
Som det är nu finns ingen text att visa på den sidan. Varför google då visar gammal text? Hmm. Konstigt. Vet inte.
Om du söker på "Till mig och mina 2 Dogue" som är texten som inleder din välkomstsida får man träff på DEN sidan och rätt text visas under resultatet. :)
Fortsättning:
Sen är ju resten av sidan uppbyggd av ramar så nästa sida på sajten är ju oxå så att säga "tom" - innehåller bara ett frameset.
Där bör du använda taggen noframes som ska ligga någonstans INOM framesetet för att skriva in lämpliga sökord som matchar titel och metataggar i en bodytagg. Gärna länkar in till dina andra sidor också så att spindeln hittar rätt.
Typ så här:
<frameset cols="135,*">
<frame name="meny" src="meny.html">
<frame name="sida" src="sida.html">
<noframes>
<body>
<h1>rubrik med viktigt sökord</h1>
<p>sökord och länkar</p>
</body>
</noframes>
</frameset>
</html>
När sidan indexeras på nytt ska du se att det blir index-sidan som hittas av sökmotorn när man söker på dina sökord. Och det är ju det bästa.
Du kan göra likadant på din engelska indexsida med lämpliga engelska ord.
Hoppas det hjälpte!
:)
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Det är just detta jag tycker är så konstigt...De ord som kommer upp tex Enya och Dogban när man söker på "Maria & Dogues" var ord som låg i mina gamla META taggar för typ 100 år sedan :o Men kom på att det kanske kan vara så att det gamla addme jag för också 100 år sedan använde ligger till skuld? Kan vara att jag där skrev exakt de orden som kommer upp...Har för mig att jag skrev samma där som i mina META men kommer inte riktigt ihåg...
Vad jag vill ska komma upp när man söker på min site är att det i texten ska stå det som jag skrivit i META taggarna..Tex Framtida Seriös Uppfödare...osv. Hur får jag till det? Genom att skriva det inom <h1>rubrik med viktigt sökord</h1> eller
<p>sökord och länkar</p>?
Nu är det nog jag som är lite trög ;)
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg ...fast Google har slutat indexera på metataggar, så den enda du egentligen behöver (om det gäller Google - jag är dålig på andra sökmotorer) är den första. Fast inte för Googles skull. Antagligen ligger det nåt gammalt skräp på Google. Testa att göra som Nipon föreslog och gå till http://www.google.se/intl/sv/add_url.html och lägg till din url igen.
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Men jag har ju gjort det hur många gånger som helst :( Och när jag tittar på goggles cach från tex idag så kommer samma gamla text upp som jag inte haft på min site på flera år. Varför ligger den texten kvar?
Maria & Dogues
Enya's pedigree, show results, and photographs plus breed information, the dog
ban in Germany, and links. (denna text är mer än gammal)
https://www.dogue.nu/ - 3k - 16 apr 2005 - Cachad - Liknande sidor
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Jag är "säker" på att det beror på att google inte hittar någon text på din förstasida. Det är bara när man får upp DEN sidan i sökresultatet som det gamla skräpet visas.
Precis som martin säger så kommer google inte att visa det du skrivit som beskrivning i meta-taggen. Dom gör inte så längre. Där visas den textsnutt på sidan där sökordet förekommer i stället.
Men nu hittas ju ingen text. Varför det istället visas nåt gammalt vet jag inte.
Tror inte heller att det hjälper att anmäla igen - din sida indexerades ju nyligen.
Din förstasida är ju väldigt snygg som den är... Men om du skriver in lite beskrivande text där kommer nog den gamla "beskrivningen" att försvinna till förmån för texten. Sökmotorer gillar inte tomma sidor...
Tipsen jag beskrev i förra inlägget är till för att man inte ska få upp den "tomma" förstasidan när man söker på dina sökord. Utan i stället din frameset-sida. :)
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Ok-men var ska jag skriva denna text? Vill inte ha någon synlig text på index-kan man då skriva texten i title? Jag vill ju att denna sida ska komma fram då man där kan välja språk. Eller kan jag använda det du föreslog <h1>rubrik med viktigt sökord</h1> eller i <p>sökord och länkar</p>? PÅ index-sidan?
Har nu även lagt upp en ROR men vet inte hur bra det är?
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Förlåt. Såg inte att du frågade om var du skulle skriva beskrivningen förut....
Jag skulle gjort så här:
<h1>Maria&Dogues</h1>
<h2>Future Serious Breeder of the Dogue de Bordeaux in Sweden, Experience of the breed since 1997</h2>
Du kan göra likadant på din förstasida. Helst överst. Det skulle inte förstöra layouten tycker jag - om du stajlar texten i h1 och p lite.
Vill du absolut inte att texten ska synas kan du "fuska lite" och skriva den lite längre ner på sidan så att den inte syns... Om du sen också sätter:
body { overflow: hidden }
i css'n så får du bort bläddringslisten oxå... :r
Sen är det bara att vänta och hoppas på det bästa... Tror att det skulle funka bra!
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Oj du hann ställa frågan innan jag hann svara.
Din förstasida Med språkvalen kommer att komma upp om man söker på ditt domännamn eller Maria&Douges eller de ord du väljer att skriva in på DEN sidan.
Söker man på andra ord som matchar dina undersidor kommer DOM att dyka upp i sökresultatet. Det är liksom så det funkar. Du kan aldrig bestämma att din förstasida alltid kommer upp.
Men du kan optimera sidan för att den ska göra det!
(men då ska du strunta i det på framesetsidan - annars konkurrerar dom med varandra...)
I titeln bör du ha sidans namn. Det är ju ett viktigt sökord.
Tänk sedan ut dina viktigaste sökord 4-5 stycken. Tag med dom också i titeln, beskrivningen, nyckelorden och skriv in dom i texten på sidan.
Vissa motorer visar fortfarande beskrivningen när man söker. (lite osäkert vilka motorer som fortfarande läser nyckelord men det skadar inte att ta med 4-5 stycken)
Din titel kan alltså mycket väl se ut så här:
<title>Maria&Dogues - Future Serious Breeder of the Dogue de Bordeaux in Sweden, Experience of the breed since 1997</title>
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Nu är jag helt med-tror jag :) Altavista visar nu det jag vill, google har inte cachat sedan jag ändrade index med lite text som du skrev-både i title och på själva sidan. Ser faktiskt helt ok ut som du säger. Tack tusen för hjälpen-kikar tillbaka och berättar hur det gått när fler cachat. :)
Men undrar bara vad du menar med bläddringslisten? :o
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Visst! Det blev ju jätte-snyggt! :e
Så det där med "bläddringslisten"...
Det var om du skulle FUSKA och skriva texten så långt ner på sidan så att den inte syntes.
Då skulle det ju ha dykt upp en vertikal bäddringslist och förstört layouten.
Då kunde du ha använt "overflow: hidden" för att ta bort bläddringslisten och "gömma" texten - fast den fanns där för sökmotorspindeln att hitta. :)
Och det vore kul om du kikade tillbaka! Nyfiken.
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Aha-men listen syns på min skärm :(
Hur får jag bort den? Om jag lägger in det du sa i CSS försvinner inte listen på hela siten då? Vill ju ha den på resten och samma css används där...
Den är fortfarande inte cachad av Google.....men återkommer för att rapportera om det :)
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Vill du ha bort listen skriver du det i stilmallen inom head på bara den sidan. Som med "style1" som du redan har där.
<!--
@import url("css/style.css");
.style1 {color: #999999}
body { overflow: hidden }
-->
</style>
KnäckeMedlem sedan jan. 200597 inlägg Ja det är klart...Har du ju rätt i :)
Nu har jag kollat Google och jag sliter snart av mig mitt hår :( Siten är cachad 20 april med samma **** text som inte stått där på åratal...
Varför är det så?!
martinMedlem sedan apr. 2000313 inlägg Google dröjer ofta ett bra tag innan den uppdateras. ha tålamod.
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Konstigt.
Det funkar i MSN & AllTheWeb också precis som det var tänkt.
Irriterande! Men som Martin säger. Det kan vara så att de behöver några gånger på sig...
Med Google är ju lite klurigt. Jag vet folk som tagit bort hela sajter och gjort allt för att få bort den från google - men fortfarande efter flera år så dyker de caschade sidorna upp när man söker.
Fast det är i och för sig mindre konstigt...
Förstår att det är irriterande men som sagt du kanske måste ha lite tålamod.
Jag kan inte komma på nåt annat sätt just nu för det här BORDE funka. :l
NiponMedlem sedan juli 2003270 inlägg Hej hej! Nu äre jag igen. Envis... §jr
På den här sidan kan man läsa mer om hur Google funkar:
http://www.google.com/intl/sv/remove.html
Bland annat står så här:
Google: skrev:
Ett smakprov är en bit text från resultatsidan...
Om du vill förhindra Google från att visa smakprov från dina sidor, använd följande tagg:
<META NAME="GOOGLEBOT" CONTENT="NOSNIPPET">
Notera: Borttagning av smakproven betyder också att arkiverade sidor tas bort.
Då tänker jag såhär:
Om du skriver in detta på sidan så borde ju de arkiverade sidorna av din förstasida TAS BORT.
Sen när det funkar - och det inte visas nånting ALLS under sökresultatet kan du ta bort den metataggen.
Nästa gång sidan indexeras så BORDE din text komma upp.
Observera att jag inte testat detta! Men det är ett förslag. :OO
Sen har du ju oxå väldigt många meta-taggar på sidan.
Jag skulle ta bort dom och bara behålla Descripton, Keywords och Author
och lägga den "GOOGLEBOT" överst. (för säkerhets skull)
När det funkar som du vill kan du ta tillbaks dom igen.